سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عملیات های روز اول فروردین

 

عملیات های روز اول فروردین 

 در این شرایط که شکست نیروهای عراقی بسیار آشکار بود، رادیو بغداد با شور و هیجان اعلام می‌ کند که نیروهای شجاع عراق هم چنان در حال پیشروی به سوی دزفول و شوش هستند و قوای ایران راه فرار را در پیش گرفته‌اند. با این پیروزی سپاه اسلام، شادی زایدالوصفی مردم و رزمندگان اسلام را در بر می ‌گیرد و مردم در تمام کشور با چراغانی و پخش نقل و شیرینی، پیروزی فتح‌المبین را همراه ایام نوروز جشن می‌گیرند 

 

عملیات های روز اول فروردین

 

عملیات قوچ سلطان          1/1/1360

 

عملیات فتح المبین            1/1/1361

 

عملیات آفندی مهدی(عج)    1/1/1367

 

 

عملیات قوچ سلطان :

 

عملیات قوچ سلطان در منطقه مریوان در اول فروردین ماه 1360 آغاز شد، این عملیات به منظور آزادسازی ارتفاع قوچ سلطان و روستاهای اطراف آن و با استعداد دو گردان از سپاه و ارتش اجرا گردید. در این عملیات نیروهای خودی ضمن آزادسازی ارتفاع یاد شده و روستاهای اطراف آن 87 تن از نیروهای دشمن را به اسارت درآوردند.

عملیات فتح المبین :

اول فروردین ماه 1361 در حالی که رزمندگان اسلام برای حمله آماده‌اند و بی ‌صبرانه منتظر شنیدن رمز عملیات هستند، اما از اعلام شروع حمله خبری نمی ‌شود. سلحشوران اسلام هم چنان منتظر می ‌مانند تا قرارگاه فرماندهی آغاز حمله را اعلام کند. روز دوّم فروردین ماه، مقر فرماندهی سپاه و ارتش آماده صدور دستور عملیات می‌ شود. استخاره برادر محسن رضایی، به قرآن کریم آیه 17 سوره مبارکه فتح را در مقابل دیدگان فرماندهان جنگ می‌گذارد و بدین ترتیب عملیات، فتح‌المبین نام گذاری می ‌شود. زمانی که عقربه ساعت روی 30 دقیقه بامداد قرار می‌ گیرد، پیام رمز شروع عملیات توسط فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (سردار محسن رضایی) و فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران (سپهبد شهید صیاد شیرازی) صادر می ‌شود.

 

عملیات فتح المبین دارای چند مرحله است که در پست های بعدی به آن اشاره می کنم.


نتایج عملیات :

مناطق آزاد شده: جاده دهلران، دشت عباس، عین خوش و مناطق دشت چنانه و زمین ‌های سرخه. مناطق شمال غربی خوزستان به اسامی ابوصلبی خات، علی گره زرد، عین خوش، تینه، برتازه، رقابیه، میش داغ، ارتفاعات 350 شاوریه، بلما، تپه چشمه و جوقینه، ارتفاع 202 و کمرسرخ. خارج کردن شهرهای دزفول، شوش، اندیمشک، پایگاه چهارم هوایی، جاده سراسری اندیمشک- اهواز و صدها روستا از زیر آتش دشمن. دستیابی به چاه‌های نفت ابوغریب در ارتفاعات تینه. تصرف و تأمین 5 پاسگاه مرزی.

 

تجهیزات منهدم شده دشمن:

18 فروند هواپیما. 3 فروند هلی‌کوپتر. 361 دستگاه تانک و نفربر. صدها دستگاه خودرو نظامی و مقدار قابل توجهی از انواع سلام سبک و سنگین.

 

غنایم:

150 دستگاه تانک. 170 دستگاه نفربر. 500 دستگاه خودرو. 165 قبضه توپ 182، 130 و 152 میلیمتری. مقدار زیادی سلاح سبک و نیمه سنگین. یک عدد کامل موشک سام 6 به همراه 3 فروند موشک. مقدار قابل توجهی از انواع مهمات ...

 

تعداد کشته و زخمی دشمن:

 

25000 نفر. تعداد اسرا: 15000 نفر.

عملیات های روز اول فروردین

 

بازتاب عملیات فتح المبین - پیام حضرت امام(ره)

 

امام خمینی،‌ فرمانده کل قوا، که با اهتمام خاص به حوادث جنگ عنایت دارند، عملیات را از طریق فرماندهان عالی جنگ تعقیب و هدایت می ‌نمایند. در یکی از شب ‌های عملیاتی پیامی توسط فرمانده کل سپاه، برای زرمندگان مستقر در منطقه عملیاتی فتح‌المبین ارسال نموده و برای آنان دعا و آرزوی موفقیت می‌ کنند. رزمندگان اسلام با دریافت پیام امام، جانی دوباره گرفته و با روحیه‌ای عالی به دشمن متجاوز حمله می ‌کنند. «قلم قاصر است که احساسات خویش را ابراز کنم... رحمت واسعه خداوند بر آن مادران و پدرانی که شما شجاعان نبرد در میدان کارزار و مجاهدان با نفس در شب ‌های نورانی را در دامن پاکشان تربیت نمودند. مژده باد بر شما جوانان برومند، در تحصیل رضای پروردگار که از بالاترین سنگرهای روحانی و معنوی است. شما در دو سنگر روحانی و جسمانی، ظاهری و باطنی پیروزید. مبارک باد بر بقیه‌الله(ارواحنا له الفداء) وجود چنین رزمندگان ارزشمند و مجهدان فی سبیل‌الله که آبروی اسلام را حفظ و ملت ایران را روسفید و مجاهدان راه خدا را سرافراز نمودید. ملت بزرگ ایران و فرزندان اسلام به شما سلحشوران افتخار می ‌کنند. آفرین بر شما که میهن خود را بر بال فرشتگان نشاندید و در میان ملل جهان سرافراز نمودید. مبارک باد بر ملت، چنین جوانان رزمنده‌ای و بر شما چنین ملت قدردانی که به مجرد فتح و پیروزی توسط رزمندگان به دعا و شادی برخاستید. این جانب از دور دست و بازوی قدرتمند شما را که دست خداوند بالای آن است، می ‌بوسم و به این بوسه افتخار می ‌کنم... یا لیتنی کنت معکم فافوز فوزاً عظیماً.» روح الله الموسوی الخمینی.

 

عملیات آفندی مهدی(عج) :

ارتفاعات آهنگران و تپه 654 در منطقه عمومی سرپل ذهاب که در اشغال عراق بود هدف عملیات مهدی (عج) قرار گرفت نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران با تشکیل تیپ های تکاور 25،35 ،45 از گردانهای تکاور لشکرهای تابعه خود توانسته بود نیروی قابل توجهی را سازماندهی کند که بتوانند با تحرک مناسب عملیات های مستقل را انجام دهند.

 

صدام ادعا می ‌کند که اگر ایرانی ‌ها بتوانند سایت 4 و 5 را بگیرند، کلید بصره را به آن ها خواهد داد. برای آزادسازی این اهداف استراتژیک، محور نصر که در شمال شرق منطقه عملیاتی عمل می‌ کرد، مأموریت می ‌یابد دشمن را دور زده و در پشت سر آن ها اقدام به عملیات کند و محور مقابل دشمن(جبهه فجر) نیز مأمور می ‌شود که با تمام قوا دشمن را از سمت مقابل مشغول کند. اولین درگیری بین رزمندگان اسلام و محافظین سایت 5 در ساعت 20/3 آغاز می ‌شود. رزمندگان دیگر محورها که از تأخیر بسیار زیاد و درگیری نگران شده بودند، با رمز مبارک«یا زهرا(س)» حمله سهمگین خود را شروع می‌کنند.

 

قرارگاه لشکر 81 زرهی کرمانشاه با ارائه طرحی ضمن پدافند از منطقه واگذاری به منظور انهدام نیروهای دشمن و تسهیل عملیات های آینده در منطقه غرب کشور مامور گردید ارتفاعات آهنگران را تصرف و اشغال نماید عملیات مذکور در آخرین روز اسفند ماه سال 1366 ساعت 10 شب آغاز گردید و در یکم فروردین ماه سال 1367 پایان یافت .

 

تلاش رزمندگان اسلام و سربازان جان بر کف در تسخیر سنگرهای اولیه دشمن از جمله صحنه های بسیار ارزشمند دفاع مقدس است که هر چند به تثبیت اهداف تعیین شده به طور کامل منجر نشد، ولی ثمرات ارزشمندی را به ویژه در کسب تجربه برای تیپ های تازه تشکیل شده فراهم آورد سرلشگر شهید علی پارسا از فرماندهان نیروی زمینی ارتش در این عملیات به شهادت رسید.

 

نتیجه :

-    نیروهای خودی موفق به نگهداری هدف های پیش بینی شده نشدند. ولی یک گردان کماندویی و گردان پیاده دشمن به استعداد 50% منهدم شد.

-    تعداد قابل توجهی کشته و زخمی شده و 22 نفر از عراقی ها به اسارت درآمدند.

تعداد قابل توجهی از ادوات جنگی دشمن منهدم گردید.

 

منابع :

سایت ساجد

کتاب اطلس نبردهای ماندگار

راسخون



کلمات کلیدی :
زیارتنامه حضرت زهرا سلام الله علیها جهت دریافت کد کلیک کنید