سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جغرافیاى تاریخى هجرت حضرت معصومه(س)*2

در جریان هجرت حضرت رضا(ع) سه مساله عمده روى داد که به ترتیب عبارت است از:

بیمارى آن بزرگوار در اهواز، استقبال مردم در نیشابور و بیان حدیث ‏سلسلة الذهب و زندانى شدن در سرخس.

با توجه به استقبال بى‏نظیر مردم نیشابور از امام رضا(ع) و بیان حدیث‏سلسلة الذهب از سوى آن حضرت، رژیم عباسى چنان شایع کرد که امام رضا(ع) ادعاى الوهیت کرده، او را بدین اتهام در سرخس زندانى ساخت.
اینکه امام(ع) چه مدت در زندان بود، معلوم نیست.

ولى این واقعه نشان مى‏دهد که پذیرش ولایتعهدى امرى تحمیلى بود.

با ورود امام به مرو، مامون براى انجام یافتن نقشه‏اش استقبال باشکوهى از وى به عمل آورد و پس از پذیرش ولایتعهدى از سوى امام، به نام آن جناب سکه زد.
هجرت حضرت امام على بن‏موسى‏الرضا(ع) از مدینه به مرو، هجرتى اجبارى بود که هر نوع تصمیم‏گیرى را از وى سلب کرده بود.

لذا خاندان پیامبر و خاصان امام که بى‏فروغ او زندگى برایشان مفهومى نداشت، قصد هجرت به ایران کردند و لیکن مخالفت دستگاه خلافت‏باعث‏شد تا هجرت حضرت فاطمه معصومه(س) با یکسال تاخیر صورت پذیرد.

حسن بن‏محمد بن‏حسن قمى گوید: «از سادات حسینیه از فرزندان موسى بن‏جعفر علیهما السلام که به قم آمدند، فاطمه بود دختر موسى بن‏جعفر علیها السلام.
چنین گوید بعضى از مشایخ قم که چون امام على بن‏موسى‏الرضا علیهما السلام را از مدینه بیرون کردند تا به مرو رود از براى عقد بیعت‏به ولایت عهد براى او سنة ماتین، خواهر او فاطمه بنت موسى‏بن‏جعفر علیهم السلام در سنه احدى و ماتین به طلب او بیرون آمد.
چون به ساوه رسید، بیمار شد.
پرسید که میان من و میان شهر قم چه قدر مسافت است، او را گفتند که ده فرسخ است.
خادم خود را بفرمود تا او را بردارد و به قم برد.
خادم او را به قم آورد و در سراى موسى بن‏خزرج بن‏سعد اشعرى فرود آمد و نزول کرد ...»

هجرت علویان مؤلف تاریخ قم علاوه بر هجرت حضرت فاطمه معصومه(س)، از مهاجرت گروهى از فرزندان ابوطالب به این شهر مقدس خبر مى‏دهد که جز نام برخى از آنها در کتب انساب، هیچ اطلاعى نیست.

به احتمال زیاد تمامى این مهاجرتها پس از هجرت امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) صورت گرفته باشند.

از مهمترین و معتبرترین کتب انساب که مهاجرت آل ابوطالب را به ترتیب نام شهرها تنظیم کرده، ابو اسماعیل ابراهیم بن‏ناصر بن‏طباطبا مى‏باشد.
وى در «منتقلة الطالبیین‏» به مهاجرت قریب به پنجاه تن از خاندان موسوى به ایران اشاره مى‏کند که به شهرهایى چون آذربایجان، ارجان (بهبهان)، آبه (از نواحى قم)، آمل، بلخ، بخارا، ترنجه (از نواحى بین آمل و سارى) ترمذ، جندى‏شاپور، جره (از روستاهاى شیراز). خراسان، رامهرمز، رى، شاپور (از نواحى فارس)، سیرجان، شیراز، طبرستان، طوس، فسا، قزوین، قم، نیشابور، همدان و هرات هجرت نموده و در آن شهرها سکنى گزیده‏اند.

البته در ایران علاوه بر دو مرقد مطهر امام على بن‏موسى الرضا(ع) وحضرت فاطمه معصومه(س)، آرامگاههاى دیگرى نیز به عنوان فرزندان امام کاظم(ع) معروف هستند که پس از هجرت امام رضا(ع) به ایران آمده و در ایران قبل از رسیدن به امام(ع) به شهادت رسیده و یا از دنیا رفته‏اند.
 

براى نمونه به موارد زیر اشاره مى‏شود:

1-حضرت احمد بن‏ موسى(ع)

حضرت سید میراحمد بن‏موسى(ع) معروف به «شاه‏چراغ‏»، برادر امام رضا(ع) و بزرگترین پسر امام کاظم(ع) پس از ایشان است که بعد از ولایتعهدى امام رضا(ع) عزم خراسان نمود و در دو فرسنگى شیراز، خبر شهادت امام رضا(ع) به ایشان رسید و چون مامون دستور قلع و قمع علویان را داده بود، لذا این بزرگوار در خطه شیراز به دست‏حاکم آنجا شهید گردید.
شاید پس از این واقعه بود که فرزندش «شاهزاده ابراهیم‏» به قم مهاجرت نمود.

2-حضرت سید على‏اکبر

امامزاده سید على‏اکبر که آرامگاهش در 18 کیلومترى شمال شرقى شهرضا (قمشه) واقع است، نیز از برادران حضرت امام رضا(ع) و شاه‏چراغ دانسته شده است.
که به مناسبت‏حضور امام(ع) به ایران مهاجرت کرده، و قبل از رسیدن به طوس در شهر مذکور از دنیا رفته است.
اطلاع دقیقى از رحلت‏یا شهادت ایشان در دست نیست. به همراه کاروان حضرت فاطمه معصومه(س) بیست و سه نفر علوى از خاندان موسوى شامل برادران و برادرزادگان بودند.

3-حضرت شهرضا

حضرت شهرضا به روایتى فرزند امام موسى کاظم(ع) است که به امر برادر خود حضرت امام رضا(ع) براى ارشاد مردم این حدود به دیار اصفهان (قمشه) رهسپار شده و سپس به دست ظلمه در کنار کوه شهرضا شهید گردیده است.

4-حضرت صالح

مطابق کتیبه بالاى سر در صحن و زیارتنامه، از پسران حضرت موسى بن‏جعفر(ع) و برادر امام هشتم(ع) به شمار مى‏رود.

5-امامزاده عبدالله

نسب امامزاده عبدالله، واقع در ناحیه اسدآباد، چنین یاد شده است: «عبدالله بن‏موسى الکاظم(ع)».

6-امامزاده عبدالله

امامزاده عبدالله واقع در دماوند را از فرزندان امام موسى کاظم(ع) مى‏دانند.

شیخ مفید ضمن برشمردن فرزندان امام موسى کاظم(ع) از عبدالله نیز نام برده است.
در شرح احوالش نوشته‏اند که آن بزگوار، روى به ولایت دماوند نهاد، چون بدانجا رسید، قاسم هالى و سهراب هالى و فرزندان و برادرانشان خبر یافتند و راه برایشان گرفتند و شهید کردند.

مؤلف کتاب منتقلة الطالبیین به مهاجرت شمار دیگرى از سادات اشاره مى‏نماید که با توجه به سلسله انساب آنها، از مهاجران عصر رضوى محسوب مى‏شوند.
هجرت اصحاب امام کاظم(ع) علاوه بر سادات موسوى، حسینى و حسنى، بعضى از اصحاب امام کاظم(ع) که از اصحاب امام رضا(ع) نیز هستند به ایران مهاجرت نموده‏اند و به طور غالب در قم سکونت نموده‏اند و یا نخست در شهر دیگرى چون اهواز سکونت نموده و سپس به قم منتقل شده‏اند.
اصحاب امام کاظم(ع) که هجرت اختیار نموده‏اند، به قرار زیر است:

-ابراهیم بن‏محمد اشعرى
-ابراهیم بن‏هاشم
-ابوحریر قمى (زکریاى ادریس)
-احمد بن‏اسحاق بن‏عبدالله اشعرى، ابوعلى قمى
-حسین بن‏سعید اهوازى
-حسین بن‏مالک قمى
-ریان بن‏شبیب
-ریان بن صلت
-زکریا بن‏آدم
-سعد بن‏سعد اشعرى قمى
-سهل بن‏یسع
-عبدالعزیز بن‏مهتدى
-عبدالله بن‏صلت
-على بن‏ریان بن‏صلت
-محمد بن‏حسن اشعرى
-محمد بن‏سهل قمى
-محمد بن‏على بن‏عیسى اشعرى قمى
-مرزبان بن‏عمران بن‏عبدالله بن‏سعد اشعرى

البته ممکن است‏برخى از این اصحاب در طى مسافرتهاى عدیده‏اى که به حجاز و عراق داشته‏اند از امام کاظم(ع) حدیث آموخته باشند و موطن اصلى آنها قم بوده باشد.

شخصیتهاى همراه حضرت معصومه(س)

به همراه کاروان حضرت فاطمه معصومه(س) بیست و سه نفر علوى از خاندان موسوى شامل برادران و برادرزادگان بودند.
نام برادران همراه کریمه اهل بیت‏به نقل مؤلف «بحر الانساب‏» به ترتیب زیر است:
1-فضل
2-على
3-جعفر
4-هادى
5-قاسم
6-زید به حسب ظاهر، «هادى‏» تصحیف «هارون‏» باشد.چون در کتب انساب از هادى به عنوان یکى از فرزندان امام کاظم(ع) نام برده نشده و غیر از امام على بن‏موسى‏الرضا(ع) فرزند دیگرى به نام على نداشته است و چون زید معروف به «زید النار» در بصره قیام کرده بود و وى را نزد امام رضا(ع) برده بودند، بعید به نظر مى‏رسد که همراه کاروان حضرت معصومه(س) بوده باشد.



کلمات کلیدی :
زیارتنامه حضرت زهرا سلام الله علیها جهت دریافت کد کلیک کنید