سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ظلم ستیزی و نجات مستضعفان

خاستگاه و ضرورت مباحث مهدویت

خاستگاه مهدویت

پرسش 1. خاستگاه و منشأ اصلی انتظار ظهور« مصلح و نجات دهنده بزرگ» چیست؟

منشأ و خاستگاه انتظار ظهور « نجات دهنده بزرگ» را می تونا در گزینه های زیر تحلیل و تبیین کرد:

دو. ظلم ستیزی و نجات مستضعفان

باور داران به رسولان الهی، عموما افراد تهی دست و تحت ستم جامعه بوده اند که از اطاعت سردمداران کفر و باطل سرپیچی کرده و در طریق حق و ظلم ستیزی گام نهاده بودند. ای امر باعث واکنش شدید جبهه باطل و درگیری و نزاع همیشگی آنان با گروه حقّ و خداپرست شده است. البته به علّت وجود توان و امکانات بیشتر، گاهی با غلبه و سلطه ظاهری با باطل گرایان بوده و فشارها و سختگیری های فراوانی از سوی آنان اعمال می شده است.

سفیران الهی نیز که رهبری صالحان، مستضعفان و ستمدیدگان را عهده دار بوده اند، همواره با اشراف، فرعونیان و ستمکاران ( گروه باطل) نزاع و درگیری داشته اند. آنان با ابلاغ پیام الهی و بشارت ظهور مجی، پیروان خود را به استقامت و صبر و بردباری و انتظار فرج دعوت می کردن و ریشه های اعتقاد به آمدن نجات دهنده الهی(1) را در دل و جان یکتا پرستان و مومنان می کاشتند، قرآن به صراحت به این مطلب اشاره کرده، می فرماید: « ولقد کتبنا فی الزبور من بعد اَنَّ الارضَ یَرِثُها عِبادیَ الصّالحونَ »(2) ؛ « ما در زبور ( و کتابهای آسمانی پیشین) ، پس از نوشتن در لوح (محفوظ)، نوشتیم که زمین را بندگان شایسته ما به ارث می برند».

معنای روشن آیه شریفه این است : « بندگان شایسته ی خدا بر سراسر جهان، حکومت عادلانه و انسانی خویش را برقرار خواهند ساخت».

شیخ طوسی در تفسیر آیه شریفه از امام باقر(علیه السلام) روایت کرده است:

« انّ ذلک وعدالله للمومنین بأنهم یرثون جمیع الارض »(3)؛  « این وعده ی قطعی خدا بر مومنان است که آنان تمامی زمین و زمان را به ارث خواهند برد». البته آیات دیگری نیز در این زمینه وجود دارد که در جای خود به آنها پرداخته خواهد شد.

 1. ر. ک: نگارنده، آینده جهان ، صص 58-60

2. انبیا(21)، آیه 105.

3. تفسیر تبیان، ج7، ص252



کلمات کلیدی :
زیارتنامه حضرت زهرا سلام الله علیها جهت دریافت کد کلیک کنید