سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اعتقادات ادیان مختلف در مورد موعود*1

اعتقادات ادیان مختلف در مورد موعود

1. در کتاب معروف زند، آمده است:« پس از پیروزی ایزدان و برانداختن تبار اهریمنان، عالم کیهان به سعادت اصلی خود رسیده، آدمیان بر تخت نیک بختی خواهند نشست». 

2. در کتاب جاماسب نامه از زرتشت نقل می کند:« مردی بیرون آید از زمین تازیان... مردی بزرگ سر و بزرگ تن و بزرگ ساق و بر آیین نیای خویش و با سپاه بسیار، روی به ایران نهد و آبادانی کند و زمین را پر از داد کند»1.

زرتشتیان، منتظر سه موعود هستند که هر یک از آنان به فاصله هزار سال از دیگری، ظهور خواهند کرد(هوشیدَر، هوشیدِر ماه، سوشیانس).

از نظر اینان:« در آخرین هزاره از عمر جهان، از خاندان بهروز خداپرست و پرهیزکار، آخرین آفریده اهورامزدا،متولّد می شود. در سی سالگی امانت رسالت به وی واگذار شده و به واسطه نشانه متوقف شده خورشید در وسط آسمان،ظهور او به عالمیان بشارت داده خواهد شد. از ظهور وی، اهریمن و دیو دروغ، نیست و نابود گردد.

یاران آن موعود – که از جاودانان هستند – قیام می کنند و همراه وی خواهند بود تا مردگان برخیزند و جهان معنوی روی نماید»2.   

3. در آیین بودا اندیشه منجی موعود، با مفهوم میتریه (مهربان) تبیین شده است. بوداییان او را آخرین بودا از بودایان زمینی می دانند که هنوز نیامده است؛ اما خواهد آمد تا همه انسان ها را نجات دهد. در بعضی از کتاب ها آمده است:

« پنج هزار سال پس از آخرین بودا، آفتاب آموزه های بودایی افول می کند...[پس] یک راهنما خواهد بود. او برای مردم رفاه و بهروزی می آورد. آن گاه که  چنین فضایی بهشت گون فراهم آمد، میتریه از آسمان نزول می کند ؛ بودایی خویش را به کمال می رساند و درمه را به فرهیختگان می آموزد»3.    

4. یهودیان در انتظار طولانی، باور به آمدن مصلح (مسیحا یا ماشیح) دارند. به نظر آنان روزی «مسیحا» خواهد آمد و سرزمین بنی اسرائیل (ارض موعود) را به آبادانی خواهد کشاند 4.

5. مسیحیان معتقدند: سرانجام روزی خواهد آمد که عیسی مسیح، بار دیگر بازگشته، جهان را به سعادت خواهد رساند و مسیحیان را نجات خواهد داد . در کتاب مقدّس از آمدن مسیح، با عنوان «تحقّق ملکوت خدا» یاد شده است.

در انجیل متی می گوید: « چون فرزندان انسان در جلال خود خواهد آمد؛ با جمیع ملائکه مقدسه بر کرسی بزرگ خود قرار خواهد گرفت. همه قبایل نزد وی جمع خواهند شد و آنها را از همدیگر جدا خواهد کرد؛ چنان که شبانی میش ها را از بزها جدا می کند 5...».

در انجیل لوقا آمده است: « پس باید که بسته باشد کمرهای شما و افروخته باشد چراغ های شما و مانند آن کسانی باشید که آقای خود را انتظار می کشند ؛ کی از عروس باز آید که چون آید و در زند، دفعتاً در گشاید.

خوشا به حال آن نوکران که چون آقا آید، آنها را بیدار یابد و من با شما می گویم: به درستی کمر خود را بسته، آنها را نشانید و نزدشان آمده، آنان را خدمت خواهد کرد»6.

6. در کتاب باسک – یکی از کتاب های هندویان – آمده است: « دور دنیا تمام شود به پادشاه عدلی که در آخرالزمان که پیشوای ملائکه و پریان و آدمیان باشد و حق و راستی با او باشد و آنچه در دریا و زمین ها و کوه ها، پنهان باشد، همه را به دست آورد و از آسمان ها و زمین آنچه باشد، خبر دهد و از او بزرگتر کسی به دنیا نیاید»7.

7. «شاکمونی» - پیغمبر هندویان – در کتاب مذهبی خود می گوید: پادشاهی دولت دنیا به فرزند سیّد خلایق دو جهان « کشن» بزرگوار تمام شود و او کسی باشد که بر کوه های مشرق و مغرب حکم براند و بر ابرها شود و دین خدا، یک دین شود و دین خدا زنده گردد»8.

 

 

1.

2.      1. حکومت جهانی مهدی(عج)، ص53.

3.      2. فصلنامه انتظار، ش15،ص163.

4.      3. همان، ص 158.

5.      4. کتاب مقدس( ترجمه فاضل خان همدانی)، کتاب دانیال، فصل12، بندهای1-3.

6.      5. متی، باب 25، بندهای31-33.

7.      6. لوقا، باب 12، بندهای 35-37.

8.      7. حکومت جهانی مهدی(عج)، ص54؛ بشارات عهدین، ص246.

9.     8.  مصلح جهانی و مهدی موعود، ص 60.



کلمات کلیدی :
زیارتنامه حضرت زهرا سلام الله علیها جهت دریافت کد کلیک کنید