سفارش تبلیغ
صبا ویژن

منجی گرایی در غرب

 

منجی گرایی در غرب

یکی از اعتقادات غربیان مسیحی، باور به بزرگداشت عیسی مسیح – به عنوان نجات دهنده ی مسیحیان و تحقق بخش ملکوت و سلطنت الهی – است. با این حال در میان اقوام مختلف غربی نیز سخن از یک منجی بزرگ مطرح بوده و پاره ای از افراد از چنین انتظاری بهره برداری کرده اند.

نام پنج تن از مدعیان که از انگلستان برخاسته اند، جیمزنا یلور، یوحنا سوثکات، ریچارد برادرز، جان نیکولز و هنری جیمز پریس ذکر شده است1.

برخی از فیلسوفان و دانشمندان غربی نیز آشکارا اعلام کرده اند که جهان در انتظار مصلحی بزرگ است که زمام جهان را به دست گرفته، همه انسان ها را زیر یک پرچم و یک شعار گرد می آورد؛ به عنوان نمونه: دانشمند بزرگ انیشتین می گوید: «روزی که سراسر جهان را صلح وصفا فرا گیرد و مردم با یکدیگر دوست و برادر باشند، دور نیست»2.


به طور فهرست وار می توان به بعضی از اقوام و نژادهای غربی اشاره داشت:

1-نژاد اسلاو بر این عقیده است که از مشرق زمین، یک نفر برخیزد و تمام قبایل اسلام را متّحد سازد و آنها را بر دنیا مسلّط گرداند.

2- نژاد ژرمن معتقد بودند: یک نفر فاتح از طوایف آنان قیام می کند و «ژرمن» را بر دنیا حاکم می گرداند.

3- اهالی صربستان، انتظار ظهور «مارکوکر الیویچ» را داشتند.

4- ساکنان جزائر انگلستان، از چندین قرن پیش آرزومند و منتظرند که: آرتور از جزیره آلون، ظهور کند و نژاد ساکسون را در دنیا غالب گرداند و سعادت جهان نصیب آنها گردد.

5- اسن ها معتقدند: پیشوایی در آخرالزمان ظهور کرده، دروازه های ملکوت آسمان ها را برای آدمیان خواهد گشود.

6- اقوام اسکاندیناوی بر این باورند که: برای مردم دنیا بلاهایی می رسد و جنگ های جهانی اقوام را نابود می سازد؛ آن گاه «اودین» با نیروی الهی ظهور کرده و بر همه چیره می شود.

7- اقوام اروپای مرکزی، در انتظار ظهور«بوخص» می باشند.

8- یونانیان می گویند: «کالویبرگ» نجات دهنده بزرگ ظهور خواهد کرد و جهان را نجات خواهد داد و... .

 

1-حکومت جهانی مهدی، ص.59.

2- همان، ص7.



کلمات کلیدی :
زیارتنامه حضرت زهرا سلام الله علیها جهت دریافت کد کلیک کنید