سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تنها راه هدایت

(سلام. مطلبی که امروز برای شما می نویسم بسیار زیبا و دلنشین است. شما از هر کجا به دنیای مجازی اینترنت سرک می کشی ، لختی بنشین و همراه با نهج البلاغه امیرالمومنین(علیه السلام) شو که این همراهی هرگز پشیمانی ندارد... یا علی)

 

تنها راه هدایت

انسان خردمند تنها به فکر«حال» نیست و نمی توان او را از اندیشه در گذشته و آبنده خود منع کرد. کسی که نمی خواهد در حیوانیت خود باقی بماند، به ناچار از مبدأ و معاد خویش و صزاط مستقیمی که میان آن دو بپیماید، پرسش می کند. آنچه ملای رومی گفته، زبان حال همه اهل فهم است که:

روزها فکر من این است وهمه شب سخنم

                                               که چرا غافل از احوال دل خویشتنم

زکجا آمده ام، آمدنم بهر چه بود 

                                              به کجا می روم آخر ننمایی وطنم

 

از همین جاست که همه به دنبال راهنما می گردند و نیاز بشریت به امامت را فطری می دانند. امّا مهم، تشخیص درست راهنماست. آموزگار ما باید کسی باشد که واقعاً از ابتدا و انتهای هستی و از راههای منتهی به حقّ آگاه بوده و ضمناً خالی از هر کج فهمی و بدخواهی باشد که خواسته و ناخواسته ما را به بیراهه می کشاند. در این دنیای پرآشوب هر کس به کسی دل بسته است. اما واقعاً چه کسی بهتر از امیر مؤمنان و فرزندان او(علیهم السلام) می توان یافت که حامل علم اولین و آخرین باشند و به گواهی قرآن از هر نقص و خطایی پاک؟

آنان، مصداق آیتهای بلند معنی قرآن اند، و گنجینه های خدای رحمانند. اگر سخن گویند جز راست نگوید، و اگر خاموش مانند، بر آنان پیشی نجویند»1.

پس «به خاندان پیامبرتان بنگرید، و بدان سو که می روند بروید؛ و پی آنان بگیرید. که هرگز شما را از راه رستگاری بیرون نخواهند کرد و به هلاکتتان باز نخواهند آورد. اگر ایستادند، بایستید؛ و اگر برخواستند، برخیزید، بر آنها پیشی مگیرید که گمراه می شوید و از آنان پس نمانید که تباه می گردید»2.

و در میان امامان، علی (علیه السلام) و کلمات او جایگاه ویژه ای دارد. او خود بارها تأکید کرده است که «سیل معرفت از بلندای وجودم جاری است و مرغ بلند پرواز هیچ اندیشه ای به اوج کوه عظمت من نمی رسد». 3

آن حضرت بارها فرموده بود که هر چه نمی دانید «از من بپرسید؛ پیش از آنکه مرا از دست بدهید».4

بیشترین و شیواترین بخش از آموزش های حکیمانه آن بزرگمرد هستی، اینک در نهج البلاغه گرد آمده و در اختیار ماست. باور کنیم که بعد از قرآن، برای اصلاح دین و دنیای خود و جامعه، گنجینه ای بهتر از آن پیدا نمی کنیم. آن بنده خالص پروردگار، خود، سوگند یاد کرده است که: نحوه آموزش و «تبلیغ رسالت ها، انجام مسئولیت ها و همه (ظاهر و ) باطن قرآن را به من آموزنده اند»5.

نهج البلاغه


****************

1-« فِیهِمْ کَرَائِمُ الْقُرْآنِ، وَ هُمْ کُنُوزُ الرَّحْمنِ. إِنْ نَطَقُوا صَدَقُوا، وَ إِنْ صَمَتُوا لَمْ یُسْبَقُوا....( خطبه 154).

2- انْظُرُوا اَهلَ بَیْتِ نَبِیِّکُمْ فَالْزَمُوا سَمْتَهُمْ، وَاتَّبِعُوا اءَثَرَهُمْ، فَلَنْ یُخرِجُوکُمْ مِنْ هُدًى ، وَ لَنْ یُعِیدُوکُمْ فِی رَدىً، فَإ نْ لَبَدُوا فَالْبُدُوا، وَ إ نْ نَهَضُوا فَانْهَضُوا، وَ لا تَسْبِقُوهُمْ فَتَضِلُّوا، وَ لا تَتَاءَخَّرُوا عَنْهُمْ فَتَهْلِکُوا (خطبه 97).

3- یَنْحَدِرُ عَنِّى السَّیلُ وَ لا یَرْقى اِلَىَّ الطَّیْرُ (خطبه3).

4- فَاسْاءَلُونِی قَبْلَ اءَنْ تَفْقِدُونِی... (خطبه93).

5- تَاللَّهِ لَقَدْ عُلِّمْتُ تَبْلیغَ الرِّسالاتِ، وَ إِتْمامَ الْعِداتِ، وَ تَمامَ الْکَلِماتِ ... (خطبه 120).

 

منبع: کتاب درسهای ماندگار، دکتر محسن اسماعیلی.



کلمات کلیدی :
زیارتنامه حضرت زهرا سلام الله علیها جهت دریافت کد کلیک کنید