سفارش تبلیغ
صبا ویژن

معلمی؛ میثاق خدا با پیامبران

معلمی؛ میثاق خدا با پیامبران

معلم

 حضرت علی(علیه السلام) در چد حدیث مشابه فرموده اند: «خداوند پیش از آن که پیمان آموختن را از نادانان گرفته باشد، میثاقی با دانایان بسته است که آموزش دهند». 1

بنابراین اولاً نادان ها موظف به آموختن هستند. نادانی نسبت به افراد و موضوع های مختلف نسبی است و جز آنان که به معدن علم الهی پیوسته اند، کسی دانانی مطلق نیست، پس همه ما و برای همیشه دانش آموزیم.

ثانیاً بیش و پیش از آن که نادان موظف به دانا شدن باشد، دانا مکلف به آموزش اوست. دانایان همیشه باری گرانتر به دوش داشته و دارند.

ثالثاً و از همه مهم تر، این تعلیم و آن تعلّم خواست و پیمان الهی است.

خداوند از پیامبران هم پیمان گرفته بود که تا می توانند امت را معلمی کنند و از آموختن آنچه می دانند دریغ نورزند و گرنه مردم نیز بی اعتنا به حقیقت گشته و آن را به بهایی اندک خواهند فروخت.2

پیمان شکنی نکنیم، لذت وفای به عهد را از دست ندهیم و باور کیم که «معلمی شغل انبیاست».3

 

پ.ن1: حتما سعی کنید متن عربی نهج البلاغه رو هم که نوشتم مطالعه بفرمایید.

 پ.ن2: معلم شمعی است که با سوختن خود به دیگران روشنی میدهد.

شمع

1-ما اَخَذَ اللّهُ عَلى اَهْلِ الْجَهْلِ اَنْ یَتَعَلَّمُوا حَتّى اَخَذَ عَلى اَهْلِ الْعِلْمِ اَنْ یُعَلِّمُوا( حکمت 478).

2- وَإِذْ أَخَذَ اللّهُ مِیثَاقَ الَّذِینَ أُوتُواْ الْکِتَابَ لَتُبَیِّنُنَّهُ لِلنَّاسِ وَلاَ تَکْتُمُونَهُ فَنَبَذُوهُ وَرَاء ظُهُورِهِمْ وَاشْتَرَوْاْ بِهِ ثَمَناً قَلِیلاً فَبِئْسَ مَا یَشْتَرُونَ (سوره آل عمران آیه 187).

3- از سخنان امام خمینی (ره).



کلمات کلیدی :
زیارتنامه حضرت زهرا سلام الله علیها جهت دریافت کد کلیک کنید