سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خطبه ی فدکیه(2)

13: خطابها علیه السلام مع الانصار

ثم رمت علیه السلام بطرفها نحو الانصار فقالت :

یا معشر البقیه ، و اعضاد المله ، و حضنه الاسلام ! ما هذه الفتره عن نصرتى و الونیه عن معونتى و الغیزه فى حقى و السنه عن ظلامتى ؟!

اما کان رسول الله صلى الله علیه و آله ابى یقول : المرء یحفظ فى ولده ؟ سرعان ما احدثتم ، و عجلان ذا اهاله ! و لکم طاقه بما احاول ، و قوه على ما اطلب و ازاول .

اتقولون مات محمد رسول الله ؟ فخطب و الله جلیل ، استوسع وهیه و استنهر فتقه ، فقد راتقه و اظلمت الارض لغیبته ، و اکتابت خیره الله و کسفت الشمس و القمر و انتثرت النجوم المصیبته ، و اکدت الامال و خشعت الجبال و اکلت الاموال ، و اضیع الحریم و اذیلت الحرمه عند مماته ، و فتنت الامه و غشیت الظلمه و مات الحق .

فتلک و الله النازله الکبرى و المصیبه العظمى ، لا مثلها نازله و لا بائقه عاجله .

اعلن بها کتاب الله افنیتکم و فى ممساکم و مصبحکم ، یهتف بها فى اسماعکم هتافا و صراحا و تلاوه و الحانا، و لقبله ما حلت بانبیاء الله و رسله ، حکم فصل و قضاء حتم ، و ما محمد الا رسول قد خلت من قبله الرسل افان مات او قتل انقلبتم على اعقابکم و من ینقلب على عقبیه فلن الله شیئا و سیجزى الله الشاکرین .

13 : خطاب به انصار

سپس حضرت نگاهى به جانب انصار نمودند و فرمودند:

اى یادگاران زمان پیامبر، و اى یاوران دین و پناه دهندگان اسلام ! این چه سستى است در یارى من و چه ضعفى است در کمک به من و چه کوتاهى است درباره حق من و چه خوابى است که در مورد ظلم به من شما را فرا گرفته است ؟!

آیا پیامبر صلى الله علیه و آله پدرم نمى فرمود: حرمت هر کسى را نسبت به فرزندانش باید نگاه داشت ؟ چه زود کار خود را کردید، و عجب زود به کارى که زمانش نرسیده بود اقدام نمودید! و شما به آنچه من طلب مى کنم قدرت کمک ، و بر آنچه درپى آن هستم و مى خواهم قوت گرفتن دارید.

آیا به راحتى مى گویید محمد رسول خدا از دنیا رفت ؟ بخدا قسم این واقعه مهم است که شکافى عظیم و گسیختگى گسترده اى همراه داشت ، و التیام دهنده آن مفقود بود. با غیبت پیامبر زمین تاریک گردیده ، و برگزیدگان الهى محزون گشته اند، و در مصیبت او آفتاب و ماه گرفته و ستارگان پراکنده شدند. با رحلت او امیدها به یاس مبدل شد، و اموال غارت شد و حریم آن حضرت از بین رفت ، و حرمت او مورد اهانت قرار گرفت . با رفتن او امت در فتنه افتادند و ظلمت همه جا را فرا گرفت و حق از بین رفت .

بخدا قسم پیامبر صلى الله علیه و آله بلیه بسیار بزرگ و مصیبت عظیم است که مصیبتى مثل آن و حادثه ناگوارى همچون آن در دنیا نخواهد بود و به این مصیبت عظمى کتاب خدا در خانه هایتان و در هر صبح و شام آگاهى داده و به آن در گوشهایتان با ندا و فریاد و خواندن و فهماندن خبر داده است .

و همچنین خبر داده از آنچه که به انبیاى الهى و فرستادگان خداوند در گذشته رسیده که حکم نهایى و قضا و قدر حتمى است (آنجا که فرموده ) و نیست محمد مگر فرستاده خدا که قبل از او پیامبران آمده اند. آیا بمیرد یا کشته شود به جاهلیت خود بر مى گردید و مرتد مى شوید؟ کسى که مرتد شود به خداوند ضررى نمى رساند، و خداوند شکر گزاران را پاداش ‍ مى دهد.

 

14 : الزهرا سلام الله علیها تظلم بمراءى و مسمع

ایها بنى قیله ! ءاهضم تراث ابى و انتم بمراى منى و مسمع و منتدى و مجمع .

تلبسکم الدعوه و تشملکم الخبره ، و فیکم العده و العدد، و لکم الدار و الجبن و الجنن و الاداه و القوه ، و عندکم السلاح و الجنه ، توافیکم الدعوه فلا تجیبون ؟! و تاتیکم الصرخه فلا تغیثون ؟! و انتم موصوفون بالکفاح معروفون بالخیر و الصلاح .

و انتم الاولى نخبه الله التى انتخبت ، و الخیره التى اختیرت لنا اهل البیت ، فبادیتم العرب و بادهتم الامور و تحملتم الکد و التعب ، و ناهضتم الامم و کافحتم البهم ، لانبرح و تبرحون ، نامرکم فتاتمرون .

حتى استقامت لکم منا الدار و دارت لکم بنا رحى الاسلام و در حلب الایام و خضعت نعرع الشرک ، و سکنت فوره الافک ، و خبت نیران الحرب ، و هدات دعوه الهرج ، و استوسق نظام الدین .

14 : ظلم به فاطمه سلام الله علیها در انظار مردم

از شما بعید است اى پسران قیله ! آیا در ارث پدرم به من ظلم شود در حالى که شما حال مرا مى بینید و صداى مرا مى شنوید و اجتماعتان منسجم است و نداى نصرت طلبى من به شما مى رسد، و آگاهى بر مظلومیت من همگى شما را فرا گرفته است ؟!

این در حالى است که شما هم تدارکات و افراد و هم خانه و سرپوش و هم وسیله و قدرت و هم اسلحه و وسیله دفاع دارید. فراخوانى من به شما مى رسد ولى پاسخ نمى دهید! و فریاد من به شما مى رسد ولى به دادخواهى نمى آیید!

شما کسانى هستند که بر دشمن بدون سپر و زره حمله مى کنید و به خیر و صلاح شناخته شده اید. و شما بعنوان برگزیده خدا و منتخب او براى ما اهل بیت انتخاب شده اید. و همان کسانى هستید که با عرب به مبارزه بر خاستید و خود را وارد امور سخت کردید و متحمل سختى و زحمت شدید و با امتها به جنگ برخاستید و پهلوانان را بدون سستى دور نمودید.

ما و شما چنان بودیم که شما را امر مى کردیم و شما اطاعت مى کردید، تا بوسیله ما براى شما موقعیت پا بر جایى به دست آمد و توسط ما آسیاب اسلام براى شما به گردش در آمد، و برکات روزگار به جریان افتاد، و تکبر شرک به ذلت کشیده شد، و جوشش دروغ ساکن گردید، و آتش جنگ خاموش گشت ، و دعوت به فتنه و آشوب آرام گرفت ، و دین در اجتماع شکل گرفت .

 

15 : قاتلوا ائمه الکفر

فانى جرتم بعد البیان و اسررتم بعد الاعلان و تکصتم بعد الاقدام و اشرکتم بعد الایمان و جبنتم بعد الشجاعه ، عن قوم نکثوا ایمانهم من بعد عهدهم و طعنوا فى دینکم .

فقاتلوا ائمه الکفر انهم لا ایمان لهم لعلهم ینتهون . الا تقاتلون قوما تکثوا ایمانهم و هموا باخراج الرسول و هم بدووکم اول مره اتخشونهم فالله احق ان تخشوه ان کنتم مومنین .

15 : با امامان کفر بجنگید

با این سوابق ، حال بعد از روشن شدن حق و بیان آن به کجا رفتید، و بعد از اعلان حق کجا آن را پنهان کردید، و چرا بعد از این اقدامات به گذشته خود رجوع نمودید و بعد از ایمان مشرک شدید، و بعد از شجاعت ترسیدید از گروهى که بعد از پیمان بستنشان سوگندهاى خود را شکستند و در دین شما طعنه وارد نمودند.

با امامان کفر جنگ کنید که آنان پایبند به سوگندهایشان نمى باشند، تا شاید از کارهاى خود بر گردند، آیا با گروهى که سوگندهاى خود را نادیده گرفتند و قصد بیرون نمودن رسول الهى را دارند کارزار نمى نمایید، و حال آنکه آنان ابتدا شروع به جنگ نمودند؟ آیا از آنان هراس دارید؟ خداوند سزاوارتر است که از او بترسید اگر مومن هستید.

 

16 : خذلان الناس عن الحق

الا و قد ارى و الله ان قد اخلدتم الى الحفض ، و ابعدتم من هو احق بالبسط و القبض ، و رکنتم الى الدعه ، و نجوتم بالضیق من السعه ، فعجتم عن الدین و مججتم الذى و عیتم و دسعتم الذى سوغتم .

فان تکفروا انتم و من فى الارض جمیعا فان الله لغنى حمید.

الم یاتکم نبا الذین من قبلکم قوم عاد و نوح و ثمود و الذین من بعدهم لا یعلمهم الا الله ، جاءتهم رسلهم بالبینات فردوا ایدیهم فى افواههم و قالوا انا کفرنا بما ارسلتم به و انا لفى شک مما تدعوننا الیه مریب .

16 : خوارى حق به دست مردم

آگاه باشید! به خدا قسم شما را مى بینم که به زندگى راحت میل نموده اید، و کسى که سزاوار منصب حل و فصل امور است از جایگاهش دور نموده اید، و تن به راحتى در داده اید، و از جاى وسیع و جاى تنگ پناه آورده اید، و از دین برگشته اید و آنچه را که حفظ مى کردید دور افکنده اید، و چیزى را که به آسانى خورده بودید بر گردانده اید.

اگر شما و تمام کسانى که در زمین هستند کافر شوند خداوند از همه آنان بى نیاز است و خداوند سپاس شده است . آیا خبر کسانى که قبل از شما از قوم نوح و عاد و ثمود و اقوامى که بعد از اینان آمدند به شما نرسیده ؟ قضایاى آنان را جز خدا نمى داند که رسولان الهى با بینات به سوى آن اقوام آمدند، ولى آنان دستهاى خود را در دهان خود گذارده و گفتند: ما به آنچه شما فرستاده شده اید کافریم ، و ما در آنچه ما را به سویش مى خوانید در شک و ترید هستیم .

 

17 : العار و النار لمن یخذل ابنه نبیه

الا و قد قلت الذى على معرفه منى باخذله التى خامرتکم و الغدره التى استشعرتها قلوبکم .

و لکنها فیضه النفس و نفثه الغیظ و خور القناه و ضعف الیقین و بثه الصدر و معذره الحجه .

فدونکموها فاحتقبوها مدبره الظهر، مهیضه العظم ، خوراء القناه ، ناقبه الخف ، باقیه العار، موسومه بغضب الجبار و شنار الابد، موصوله بنار الله الموقده التى تطلع على الافئده ، انها علیهم موصده فى عمد ممدده . فبعین الله ما تفعلون و سیعلم الذین ظلموا اى منقلب ینقلبون .

17 : عار و عذاب بر کسى که دختر پیامبر صلى الله علیه و آله را خوار کند

من گفتم آنچه گفتم در حالى که مى دانم یارى نکردن وجودتان را فرا گرفته و بى وفایى همچون لباسى بر قلبهاى شما پوشیده شده است . ولى این سخنان به خاطر بر لب رسیدن جانم بود، و آه هایى بود که براى خاموش ‍ نمودن آتش غضبم کشیدم ، و سستى تکیه گاهى بود، و ضعف یقین شماست ، و اظهار غصه سینه ام است که دیگر نتوانستم آن را مخفى کنم ، و براى اتمام حجت بود.

پس شتر خلافت را بگیرید و با طناب ، باربندش را محکم به شکم آن ببندید، در حالى که کمر آن شتر مجروح شده و استخوانهایش شکسته و پاهایش ضغیف شده و کف پاهایش نازک گردیده و عیب آن همیشه باقى است ، که به غضب خداى جبار و ننگ ابدى علامت گذارى شده ، و پیوسته به آتش الهى روشن است . آتشى که بر قلبها اثر مى گذارد و در عمودهاى کشیده بر آنان ملازم شده است . آنچه انجام مى دهید نزد خداوند محفوظ است و به زودى کسانى که ستم کردند مى فهمد به کجا مى روند.

 

18 : انا ابنه بیکم

و انا ابنه نذیر لکم بین یدى عذاب شدید، فکیدونى جمیعا ثم لا تنظرون ، فاعملوا انا عاملون و انتظروا انا منتظرون .

ربنا احکم بیننا و بین قومنا و انت خیر الحاکمین و سیعلم الکفار لیمن عقبى الدار.

و قل اعملوا فسیرى الله عملکم و رسوله و المومنون ، و کل انسان الزمناه طائره فى عنقه ، فمن یعمل مثقال ذره خیرا یره و من یعمل مثقال ذره شرا یره ، و کان الامر قد قصر.

18 : من دختر پیامبرتان هستم

من دختر کسى هستم که شما را از عذاب شدیدى که در پیش دارید ترسانید.

پس همگى درباره من حیله بکار بندید و به تاءخیر نیندازید! شما کار خود را بکنید که ما هم در کار خود هستیم و منتظر باشید که ما هم منتظریم .

پروردگارا! بین ما و قوممان به حق حکم کن و تو بهترین حکم کننده هستى و به زودى کفار خواهند دانست که عاقبت کار به نفع کیست .

و بگو عمل کنید که به زودى خدا و رسول و مومنین عمل شما را مى بینند و نامه اعمال هر انسانى را بر گردن او آویخته ایم . بنابر این هر کس به اندازه ذره اى عمل خیر انجام دهد نتیجه اش را مى بیند و هر کس ذره اى عمل شر انجام دهد نتیجه اش را خواهد دید، و گویا کار چنین مقدر شده است .

 

19 : جواب ابى بکرلها سلام الله علیها

فاجابها ابوبکر عبد الله بن عثمان و قال :

صدقت یا بنت رسول الله ، کان ابوک بالمومنین عطوفا کریما رورفا رحیما، و على الکافرین عذابا الیما و عقابا عظیما.

و اذا عزوناه و جدناه اباک دون النساء، و اخا ابن عمک دون الاخلاء، آثره على کل حمیم و ساعده على الامر العظیم .

لا یحبکم الا سعید، و لا یبغضکم الا شقى بعید!! و انتم عتره رسول الله الطیبون ، و خیرته المنتجبون ، على الخیر ادلتنا، و الى الجنه مسالکنا.

19 : جواب ابوبکر

آنگاه ابوبکر در جواب حضرت گفت : راست مى گویى اى دختر پیامبر، پدر تو نسبت به مومنین با عطوفت و کریم بود و رحمت و رافت داشت ، و نسبت به کافرین عذاب الیم و عقاب عظیم بود.

اگر بخواهیم نسب او را بنگریم در تمام زنان او را تنها پدر تو مى یابیم ، و و در بین دوستان صمیمیش تنها برادر عمویت (على علیه السلام ) مى بینیم ، که او را بر تمام دوستان برگزید، و على کسى بود که او را در هر کار بزرگى یارى مى نمود.

فقط انسانم سعادتمند شما را دوست مى دارد و تنها انسان شقى دور از خدا شما را دشمن مى دارد. شما عزت پاک رسول خدا هستید و برگزیدگان منتخب اویید. راهنمایان ما بر کارهاى خیر شمایید، و سوق دهندگان ما به بهشت شما هستید.

 

20 : الحدیث الموضوع النبى لایورث

و انت یا خیره انساء و ابنه خیر الانبیاء صادقه فى قولک ، سابقه فى وفور عقلک ، غیر مردوده عن حقک و لا مصدوده عن صدقک .

و الله ما عدوت راى رسول الله و لا عملت الا باذنه ! و الرائد لا یکذب اهله .

و قد قلت و ابلغت و اغلظت فاهجرت ، و انى اشهد الله - و کفى به شهیدا - انى سمعت رسول الله یقول : نحن معاشر الانبیاء لا نورث ذهبا و لا فضه و لا ارضا و لا دارا و لا عقارا، و انما نورث الکتب و الحکمه و العلم و النبوه ، و ما کان لنا من طعمه فلولى الامر بعدنا ان یحکم فیه بحکمه !

و قد جعلنا ما حاولته فى الکراع و السلاح ، یقابل به المسلمون و یجاهدون الکفار و یجالدون المرده الفجار، و ذلک باجماع من المسلمین لم اتفرد به وحدى ، و لم استبد بما کان الراى فیه عندى .

و هذه حالى و مالى هى لک و بین یدیک لا نزوى عنک و لا ندخر دونک .

و انک انت سیده امه ابیک ، و الشجره الطیبه لبنیک ، لا ندفع مالک من فضلک ، و لایوضع من فرعک و اصلک ، حکمک نافذ فیما ملک یداى ، فهل ترین ان اخالف فى ذلک اباک ؟!

20 : حدیث جعلى النبى لایورث

و تو اى بر گزیده تمام زنان و دختر بهترین پیامبران در آنچه که مى گویى راستگو هستى ، و در وفور عقل سبقت دارى ، و حق تو رد نشده است و سخن راستى را مى گویى که از تو منع نمى شود، و قسم به خدا که از راى و نظر پیامبر پا را فرا نگذاشتم و کارى که کردم با اجازه او بود!! و پیشتاز هر قومى به آنان دروغ نمى گوید.

و تو گفتى و سخن خود را رساندى و درشتى نمودى و قهر کردى !! و من خدا را شاهد مى گیرم - و او در شاهد بودن کافى است ! - که شنیدم که رسول خدا مى فرمود: ما گروه پیامبران طلا و نقره و زمین و خانه و اثاث خانه به ارث نمى گذاریم ، و کتابها حکمت و علم را به ارث مى گذاریم . و آنچه از مال دنیا از ما باقى ماند از آن ولى امر بعد ماست که در آن به نظر خویش حکم کند!

آنچه را که تو در پى آن هستى براى تهیه اسب و اسلحه قرار دادیم که مسلمانان با آن به مقابله دشمنان بپردازند و با کفار جهاد کنند و بر گردنکشان فجار شمشیر بزنند! و این عمل به اجماع مسلمانان است ، و به تنها آن را انجام نداده ام و به راى خود عمل نکرده ام . این حال من است و اموالم براى تو و در اختیارت باشد! و ما آن را به تو نمى گیریم و براى دیگرى ذخیره نمى کنیم . تو برترین بانوى امت پدرت و درخت طیبه اى براى فرزندانت هستى !

ما نمى خواهیم مال تو را که به تو تفضل شده از تو بگیرم ، و مقام اجداد و فرزندانت کم شمرده نمى شود. فرمان تو در آنچه که در ملک من است مؤ ثر و نافذ است ! آیا اجازه مى دهى در این باره با دستور پدرت مخالفت کنم !؟

 21 : خطابها سلام الله علیها مع ابى بکر

فقالت سلام الله علیها:

سبحان الله ! ما کان ابى رسول الله صلى الله علیه و آله عن کتاب الله صادفا، و لا لا حکانه مخالفا، بل کان یتبع اثره و یقفو سوره .

افتجمعون الى الغدر اعتلالا علیه بالزور؟

و هذا بعد وفاته شبیه بما بغى له من الغوائل فى حیاته .

21 : پاسخ ابوبکر

حضرت فاطمه سلام الله علیها در جواب او فرمود:

سبحان الله ! هرگز پدرم از کتاب خدا روى گردان نبوده و مخالفت احکام آن را نکرده ، بلکه پیروى فرامین او را نموده و از جاى جاى آن متابعت نموده است .

آیا همگى بر سر بى وفایى اجتماع کرده اید و عذرتان در این باره دروغى است که پرداخته اید.

و این عمل شما بعد از رحلت پیامبر همانند آن غائله هایى است که در زمان حیات او دنبال مى کردید.

 

22 : القرآن یصرح بارث الانبیاء

هذا کتاب الله ، حکما عدلا و ناطقا فصلا یقول عن نبى من انبیائه :

یرثنى و یرث من آل یعقوب ، و یقول : و ورث سلیمان داود.

فبین عزو جل وزع من الاقساط و شرع من الفرائض و المیراث و اباح من حظ الذکران و الاناث ما ازاح به عله المبطلین و ازال التظنى و الشبهات فى الغابرین .

کلا بل سولت لکم انفسکم امرا، فصبر جمیل و الله المستعان على ما تصفون . و هذان نبیان ، و قد عملت ان النبوه لا تورث و انما یورث ما دونها. فما لى امنع ارث ابى ؟ ءانزل الله فى کتابه : الا فاطمه بنت محمد؟ فدلنى فلیه اقنع به !

22 : تصریح قرآن به ارث انبیاء سلام الله علیها

این کتاب خداست که حاکمى عادل و گوینده اى است که فصل خصومت مى کند، درباره پیامبرى از پیامبران خدا مى فرماید: فرزندى به من عطا فرما که از من و از آل یعقوب ارث ببرد، و مى فرماید: و سلیمان از داود ارث برد.

خداوند عز و جل در قرآن تقسیماتى در ارث قرار داده و حدود واجب میراث را تعیین کرده و سهم مرد و زن از بیان فرموده است ، به طورى که عذر اهل باطل را باطل کرده و جاى گمانها و شبهات را درباره مردگان از بین برده است .

ولى نفستان بر شما حیله کرده و باید صبر نیکو کرد، و خداوند در مقابل آنچه شما مى پردازید کمک کننده است .

این دو نفر که در آیه ذکر شده اند پیامبرند، و تو مى دانى که مقام نبوت ارث بردنى نیست و ارث بردن در غیر مقام نبوت است . پس براى چه از ارث پدرم محروم مى شوم ؟ آیا خداوند در کتابش آورده که : به جز فاطمه دختر محمد؟ به من نشان بده تا قانع شوم .

 

ادامه دارد...



کلمات کلیدی :
زیارتنامه حضرت زهرا سلام الله علیها جهت دریافت کد کلیک کنید