سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گنجهاى طالقان

 

روایت گنجهاى طالقان

 

  روایت گنجهاى طالقان

پیرامون این مطلب ، حدیثى از منابع سنى ها از حضرت على ( علیه السلام ) نقل شده است که فرمود :

" آفرین بر طالقان ، خداوند را در آن گنج هایى ست اما نه از جنس طلا و نقره بلکه در آن سرزمین مردانى ست که خدا را آنطور که شایسته معرفت است شناخته اند . آنان ، یاران مهدى آخر الزمانند "

و در روایتى دیگر آمده است : " پر افتخار باد طالقان ! " 

همین مطلب با لفظ دیگرى در کتاب هاى شیعه نیز موجود است . 

از امام صادق ( علیه السلام ) نقل شده است که فرمود :

" خداوند را در طالقان گنج هایى است که نه طلاست و نه نقره بلکه درفش هایى ست که تاکنون به اهتزاز در نیامده .

در آن خطه مردانى هستند که قلب هایشان مانند پاره‌هاى آهن ، محکم و نستوه است و نسبت به ذات مقدس خداوند تردیدى در آنها راه نمى‌یابد ، شدیدتر از آتش اند اگر بر کوه حمله‌ور شوند آن را از جاى بر کنند ، آهنگ هر دیارى نمایند چون عقاب بر آن فرود آیند و آن را منهدم سازند ، آنان وجود مبارک امام را پروانهوار در میان گرفته و به هنگام خطر ، از وجود مقدس او با جان خود محافظت کنند .

شبها را به نماز و مناجات سپرى کنند و روزها سواران کارزارند .

زاهدان شب و شیران روزند .

آنان ( در اطاعت از امام ) مطیع تر از کنیزان ، در برابر مولاى خویش اند ، درخشان چون چراغهاى پرنوراند . گویا بر دلهایشان چلچراغى آویخته‌اند .

از بیم خدا دل نگران اما شهادت طلب اند و آرزوى کشته شدن در راه خدا را دارند شعارشان ، خونخواهى سالار شهیدان حسین ( علیه السلام ) است ، هنگامى که به پیش مىتازند رعب و وحشتى عظیم فرسنگها جلوتر از آنان در قلبهاى دشمنان جاى گیرد ، گروه گروه بسوى حق بشتابند ، بواسطه این رادمردان ، خداوند امام بر حق ( مهدى ( علیه السلام ) ) را یارى فرماید . " 

قبلا تصور مى کردم که منظور از طالقان در این روایت منطقه اى است در دامنه رشته کوههاى البرز در صد کیلومترى شمال غرب تهران . منطقه اى که از تعدادى روستا تشکیل شده و به نام طالقان مشهور است ، و در آنجا شهرى بزرگ وجود ندارد .

قابل ذکر است که در منطقه طالقان ویژگیهاى زیادى از صفا ، صمیمیت ، تقوى و علاقه به قرآن و آموختن آن به دیگران از دیرباز وجود داشته است حتى عده اى از مردم شمال ایران و سایر نقاط براى انتخاب معلم قرآن به مردم منطقه طالقان مراجعه مىکنند .

اما بعد از بررسى روایات طالقان ، بنظرم بهتر رسید که شاید مراد از اهل طالقان اهل ایران باشد نه منطقه جغرافیائى طالقان ، اما اینکه روایات ، ایرانیان را بنام اهالى طالقان نامیده اند ، شاید به دلیل ویژگیهاى جغرافیائى و یا خصوصیات اخلاقى و دینى اهالى آن سامان باشد .


عصر ظهور (فارسی) - الشیخ علی الکورانی العاملی - ص 232 - 233



کلمات کلیدی : عصر ظهور گنج های طالقان
زیارتنامه حضرت زهرا سلام الله علیها جهت دریافت کد کلیک کنید