سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ما خُرما دوست داریم و لکن دشمنان ما ...

خرما

ما خُرما دوست داریم و لکن دشمنان ما ...

 

روزی سلیمان بن جعفر شرفیاب حضور مبارک امام رضا(ع) گردید و دید حضرت با میل و اشتها خرما می خورد.

سلیمان عرض کرد: یابن رسول الله بسیار با میل و اشتها خرما می خوری حضرت فرمود: سلیمان بیا با من خرما بخور و من خرما را دوست می دارم زیرا رسول خدا و امیرالمومنین  و حسن و حسین و زین العابدین و امام باقر و جعفر الصادق و پدرم حضرت موسی بن جعفرعلیهم السلام خرما را دوست می داشتند و شیعیان ما خرما را دوست می دارند و لکن دشمنان ما مسکر و مست کننده را دوست می دارند.(1)

 

-------

(1) بحارالانوار، چاپ قدیم، ج12، ص23



کلمات کلیدی : امام رضا (ع)

روشنى عالم از نور حضرت زهرا (س)

روشنى عالم از نور حضرت زهرا (س)

ابن‏مسعود نقل مى‏کند که، دیدم على بن ابى‏طالب علیه‏السلام را که مشغول نماز است و در رکوع و سجودش مى‏گوید:
«اللهم بحق محمد صلى اللَّه علیه و آله و سلم عبدک، اغفر للخاطئین من
شیعتى»

پروردگارا، به حق بنده‏ى مقربت محمد صلى اللَّه علیه و آله و سلم خطاکاران از شیعیان مرا ببخش.
از نزد او خارج شدم و به محضر رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله و سلم
شرفیاب شدم. ایشان را در حال نماز یافتم.

دیدم که رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله و سلم در نماز خود مى‏گوید:

«اللهم بحق على علیه‏السلام عبدک اغفر للخاطئین من امتى»
خداوندا، خطاکاران از امت مرا، بحق على علیه‏السلام بنده‏ى مقربت ببخش.
از آنچه دیده بودم، در من وحشت و تردید بزرگى ایجاد شد.
وقتى نماز رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله و سلم به پایان رسید، خطاب به من فرمودند:
اى پسر مسعود، آیا کافر شدى بعد از آنکه ایمان آورده بودى؟
عرض کردم، ابداً چنین نیست یا رسول‏اللَّه، بلکه دیدم على علیه‏السلام را که
خداوند را به حق شما طلب مى‏کرد و شما را دیدم که خدا را به حق على علیه‏السلام مى‏خواندید.
پس تردید کردم که کدامیک از شما نزد خداى عزوجل برترید.
پیامبر صلى اللَّه علیه و آله و سلم فرمودند: اى پسر مسعود، بنشین.
پس من در مقابل، رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله و سلم نشستم.

آن حضرت فرمودند:
«ان اللَّه خلقنى و علیاً من نور قدرته قبل ان یخلق الخلق بالفى عام اذ لا
تسبیح و لاتقدیس.»
خداوند من و على علیه‏السلام را از نور عظمت و بزرگى خود خلق کرد: هزار سال قبل از آنکه سایر خلائق را بیافریند.
زمانى که هیچ تسبیح و تقدیسى وجود نداشت.
«ففتق نورى، فخلق منه السموات و الارضین و انا و اللَّه اجل من السماوات و الارضین.»
پس نور مرا شکافت و از نور من آسمانها و زمین را آفرید به خداى تبارک و تعالى قسم که من از آسمانها و زمین برترم.
«وفتق نور على بن ابى‏طالب علیه‏السلام فخلق منه العرش و الکرسى و على بن ابى‏طالب علیه‏السلام 

و الله افضل من العرش و الکرسى»
و چون نور على علیه‏السلام را منتشر ساخت عرش و کرسى از نور او خلق گردید؛ به پروردگار قسم
که على علیه السلام از عرش و کرسی افضل است.

«و فتق نور الحسن علیه‏السلام فخلق منه اللوح و القلم و الحسن علیه‏السلام و اللَّه افضل من اللوح و القلم».
سپس نور حسن علیه‏السلام را باز کرد و لوح و قلم از نور حسن علیه‏السلام به وجود آمد و به خدا قسم
که حسن علیه‏السلام از لوح و قلم نیز برتر است.

«وفتق نور الحسین علیه‏السلام فخلق منه الجنان و الحور العین و الحسین علیه‏السلام و اللَّه افضل من الحور العین.»
و چون هستى را از نور حسین علیه‏السلام معطر کرد، بهشت و حوریان زیباروى از نور او پدیدار گشتند؛
واللَّه حسین از حورالعین برتر است.

«ثم اظلمت المشارق و المغارب فشکت الملائکه الى اللَّه تعالى ان یکشف عنهم تلک الظلمه فتکلم اللَّه جل جلاله
کلمه فخلق منها روحا ثم تکلم بکلمه فخلق من تلک الکلمه نورا فاضاف النور الى تلک الروح و اقامها مقام العرش فزهرت المشارق و المغارب فهى فاطمه الزهراء علیهاالسلام و لذلک سمیت الزهراء لان نورها زهرت به السماوات.»
سپس همه‏ى هستى از شرق تا به غرب تاریک ماند. ملائکه بر پروردگار از آن همه تاریکى و ظلمت
شکایت کردند و خواستند که پروردگار تاریکى را از ایشان برطرف کند.

پروردگار در اجابت خواسته‏ى آنان کلمه‏اى فرمود، از آن کلمه روحى خلق گردید، سپس کلمه‏اى دیگر فرمود و از آن کلمه نورى خلق شد پس آن نور را به آن روح اضافه کرد و آن را در بلندترین مکان عرش قرار داد.

همه‏ى عالم از شرق تا به غرب نورانى شد. آن روح آمیخته به نور خلق شده از لطف پروردگار کسى نیست، جز فاطمه زهرا علیهاالسلام و به همین دلیل او را زهرا علیهاالسلام نامیدند زیرا نورش آسمانها را روشن ساخت.

در ادامه‏ى این روایت زیبا پیامبر صلى اللَّه علیه و آله و سلم مى‏فرمایند:
«یابن مسعود اذا کان یوم القیامه یقول اللَّه جل جلاله لى و لعلى ادخلا الجنه من شئتما و ادخلا النار من شئتما و ذلک قوله تعالى

(القیا فى جهنم کل کفار عنید) فالکافر من جحد نبوتى و العنید من جحد بولایه على بن ابى‏طالب علیه‏السلام و عترته و الجنه لشیعته و لمحبیه.»
اى پسر مسعود، چون روز قیامت فرارسد، پروردگار به من و على علیه‏السلام مى‏فرماید: هرکس را که مى‏خواهید به بهشت داخل کنید و به جهنم بفرستید هرکس را که مى‏خواهید.

و این قول پروردگار در قرآن مجید است که (القیا فى جهنم کل کفار عنید) (1) هر کافر متکبر لجوج را به جهنم افکنید پس کافر کسى است که از نبوت من سرپیچى کند وعنید کسى است که از ولایت على بن ابى‏طالب علیه‏السلام و عترتش و محبت کردن به شیعیان و دوستانش سر باززند. (2)
و در روایت دیگرى است که:
خداوند نور پنج تن را از نور عظمتش آفرید، و آسمان و زمین را از نور پیامبر اکرم صلى اللَّه علیه و آله و عرش و کرسى
را از نور على علیه‏السلام و لوح و قلم را از نور حسن علیه‏السلام و حورالعین را از نور حسین علیه‏السلام آفرید.

مشرق و مغرب عالم در ظلمت و تاریکى بود. فرشتگان از این ظلمت به خدا شکایت کردند و خدا را به این انوار قسم دادند که ظلمت را بردارد.

این بود که خداوند روح و نور فاطمه علیهاالسلام را آفرید، و مشرق و مغرب آفرینش روشن شد.

منبع :
1- سوره‏ى مبارکه‏ى ق، آیه‏ى 24.
2- بحارالانوار، ج 40، ص 43.



کلمات کلیدی :

آفرینش فرشتگان از نور امام علی علیه السلام

انس بن مالک می گوید:

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:

« خداوند از نور صورت علی بن ابی طالب هفتاد هزار فرشته آفریده است که برای او و دوستانش تا روز قیامت درخواست آمرزش می‌کنند.»

 



کلمات کلیدی :

برترین زنان بهشتی

آیا می دانید سه زن اسلام را از گردنه های بسیار دشوار عبور داده و آن را حفظ کرده اند؟

و چه زیباست که این سه زن مادر و فرزند و نوه می باشند.

در مقابل سه ناجوانمرد را می شناسیم که سرکرده ی دشمنان اسلام بوده

و از قضا ایشان هم پدر و فرزند و نوه می باشند.

               ******************

آن سه زن که سلام و صلوات خدا و ملائکه و جمیع مومنین بر ایشان باد.

خدیجه کبری ام المومنین و فاطمه زهرا ام الائمه و زینب کبری سلام الله علیها می باشند.

               *******************

و آن سه مرد ابوسفیان و معاویه و یزید لعنت الله علیهم اجمعین می باشند.

 ((رحلت یار بی کسی پیامبر (ص)، حضرت خدیجه کبری (س) تسلیت باد.)) 



کلمات کلیدی :

چرا اسم ائمه اطهار (ع) در قرآن نیامده است؟

چرا اسم ائمه اطهار (ع) در قرآن نیامده است؟
پـاسـخ : هـر چند در قرآن کریم بسیارى از آیات به اعتقاد شیعه و سنى درباره حضرت على وسایر ائمه (علیهم السلام )، نازل شده است . ولى بنابر مصالحى از تصریح به نام اهل بیت (علیهم السلام ) در قرآن خوددارى شده است ؛ از جمله :

 یکى از حکمت هایى که براى این مطلب ذکر شده این است که در قرآن تنها کلیّات ذکر شده وتـوضـیـح و تـبـیـیـن جـزئیـات به عهده پیامبر اکرم (ص ) گذاشته شده است . شخصى به نام بـوبـصـیر مى گوید: از امام صادق (ع ) پرسیدم : مردم مى گویند: چرا از حضرت على (ع ) واهـل بیت او نامى در قرآن کریم نیامده است ؟ امام فرمودند: به کسانى که چنین اعتراضى مى کنندبـگـویید: همان گونه که نماز در قرآن آمده ، ولى سه یا چهار (رکعت ) بودن آن مشخص نشده ورسـول خـدا آن را بـراى مـردم تـفـسـیـر کـرد... هـمـیـن طـور در قـرآن نازل شده که : اَطیعُوا اللّهَ وَ اَطیعُوا الرَّسُولَ وَ اُولُوالاَْمْرِ مِنْکُمْ. (نساء: 59)   از خدا و رسول و اولواالامر اطاعت کنید.
ایـن آیـه در بـاره عـلى و حـسـن و حـسـیـن (عـلیـهـم السـلام )نازل شده و پیامبر(ص ) فرمود: هر کس من مولاى او هستم پس على مولاى او است .



کلمات کلیدی :
<      1   2   3   4   5      >
زیارتنامه حضرت زهرا سلام الله علیها جهت دریافت کد کلیک کنید