فلسفه تاریخ و معناداری آن
نوشته شده به وسیله ی نور الزهراء در تاریخ 90/12/23:: 4:41 عصر
خاستگاه و ضرورت مباحث مهدویت
خاستگاه مهدویت
پرسش 1. خاستگاه و منشأ اصلی انتظار ظهور« مصلح و نجات دهنده بزرگ» چیست؟
منشأ و خاستگاه انتظار ظهور « نجات دهنده بزرگ» را می توان در گزینه های زیر تحلیل و تبیین کرد:
چهار. فلسفه تاریخ و معناداری آن
بر اساس « فلسفه نظری تاریخ » ظهور« منجی موعود »، فرجام متعالی و شکوهمند آینده ی جهان و سر منزل متعالی و متکامل تاریخ بشری است. بر این اساس روند طولانی مدت تاریخ، دارای هدف، غایت و معنای مشخصی است و آن تحقّق جامع موعود الهی و رسیدن بشر به اوج سعادت و کمال مادی و معنوی است. اسن معنا داری تاریخ، در فکر و ذهن بشر سایه انداخته و او را متوجّه فرجام متعالی تاریخ ساخته است. البته هدفی که قرآن برای کاروان بشری ترسیم می کند، «عبادت و عبودیت» و در نتیجه رسیدن به قرب الهی است و منظور از آن، معنای وسیع و گسترده ای است که شامل کلیه شئون زندگی انسان در روی زمین می گردد « وَ مَا خَلَقتُ الجِنَّ وَ الاِنسَ اِلَّا لِیَعبُدُونِ »1.
این ایده در دورانی از تاریخ، به کمال و تمام تحقّق خواهد یافت و آن عصر « ظهور مهدی موعود» است2. پس معناداری تاریخ و کشف غایت و هدف آن، می تواند منشأ توجّه انسان به ظهور مصلح بزرگ باشد.
1. ذاریات(51)،آیه 56.
2. ر.ک: نگارده، جستارهایی در مهدویت ،صص42- 48.
کلمات کلیدی :