فوتوریسم ( آینده گرایی)
نوشته شده به وسیله ی نور الزهراء در تاریخ 90/12/27:: 1:1 صبح
فوتوریسم ( آینده گرایی)
توجّه ویژه به آیده و چشمداشت تغییر و تحوّلی ژرف در آتیه، با تعابیر و اصطلاحات مختلفی – چون
فوتوریسم و فلسفه تاریخ – تبیین شده است.
«فوتوریسم» (Futurism ) ؛ یعنی، اعتقاد به دوره آخر الزمان و انتظار ظهور منجی غیبی و
مصلح جهانی و بزرگ... .
فوتوریسم عقیده ای است که در کیش های آسمانی: زوراستر یانسیم (مذهب زرتشت)، جودائیسم (مذهب یهود) و سه مذهب عمده مسیحیت (کاتولیک، پروتستان و ارتودکس) و به طمر کلی در میان مدعیان نبوّت، به مثابه یک اصل مسلّم قبول شده و همگی بالاتفاق، بشارت ظهور همچو مصلحی را داده اند.
در این راستا دو مذهب عمده اسلام – تشیّع و تسنّن – هم در ظهور یک « مهدی» در دوران واپسین زمان اتفاق نظر دارند1.
بر این اساس فوتوریسم، یکی از مسائلی است که در بحث های تئولوژیک تمام مذاهب آسمانی، درباره آن گفت و گو شده است.
«دارمستتر» طی کنفرانسی می گوید: «می دانید که محمد [ص] چگونه شریعت خود را بنیان نهاد؟ وقتی او ظهورکرد، در عربستان علاوه بر شرک ملی باستانی، سه دیانت بیگانه موجود بود (آئین یهود، دیانت عیسوی و کیش زرتشت)... .
نکته مشترکی که در این سه دیانت یافت می شد، عبارت بود از: اعتقاد به یک وجود فوق الطبیعة که بایستی درآخرالزمان ظهور کند و نظم و عدالت را به جهان باز آرد و مقدمه خلود و سعادت دائم انسان را فراهم سازد...»3.
بشاراتی که در این باره در کتاب های آسمانی وقدس و کتب مدعیان بوت وارد شده، بی شمار است ؛ از جمله:
زبور، زند، حکی، صفیناه، اشعیاء، شاکمونی(هندو)، انجیل متی، دید و پاتیکل(هند)، جاماسب، انجیل یوحنا،دانیال و... .
1. 1. ر.ک: سید هادی سیدهادی خسرو شاهی، مصلح جهانی و مهدی موعود از دیدگاه اهل سنّت،( انتشارات اطلاعات، تهران:1374، جلد دوم)، ص55.
کلمات کلیدی :