سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حمد آیه 4

?? #جزء_1 ??          ?? #فاتحه 1??

?? سورهُ الفاتِحَهُ ??

?? #آیه_4 ??


?? آیه : مَالِکِ یَومِ الدّینِ (4)

?? ترجمه :  خداوند روز جزا

?? تفسیر : محور مبدا و معاد که مبنای هر اصلاح اخلاقی و اجتماعی است با این آیه تکمیل می گردد.

? خدا وقتی می تواند ربّ و تربیت کننده همه موجودات باشد که قدرت تصرّف در آنها را داشته باشد یعنی مالک آنها باشد البته نه مانند مالکیت انسان بر اموالش چون مالکیت اعتباری است در حالی که مالکیت خدا حقیقی است مثل مالکیت انسان بر اعمالش زیرا نمی توان انسان را منهای اعمالش تصور کرد.

? پس خدا مالک حقیقی تمام موجودات در این جهان است و از این بالاتر او مالک آن جهان و روز جزا نیز هست و هر طور که بخواهد در روز قیامت با بندگانش رفتار می کند.

@tmobin
@salavaaaat

? با درک این حقیقت انسان چنان بیدار می شود که تنها خود را در مقابل مالکِ روز جزا مسئول می بیند و رضایت و نارضایتی دیگران را بکلّی فراموش می کند.

? جالب اینست که نفرمود که خدا مالک بهشت یا جهنم است تا این مطلب را تعلیم دهد که هیچ چیز حتی شوق بهشت یا خوف جهنم نباید محرّک انسان باشد

? بعبارت دیگر مومن واقعی نباید بهشت را بخاطر خود بهشت دوست داشته باشد بلکه بعنوان اینکه مظهر رحمت خدا و مملوک اوست به آن اشتیاق نشان دهد همانطور که نباید خوفش از جهنم بخاطر آتش و عذاب جهنم باشد بلکه بیزاریش از جهنم باید به این جهت باشد که مظهر غضب و نارضایتی خدای رحمان است. ??

??????
@tmobin
@salavaaaat



کلمات کلیدی :

حمد آیه 2

?? #جزء_1 ??          ?? #فاتحه 1??

?? سورهُ الفاتِحَهُ ??

?? #آیه_2 ??


?? آیه : اَلحَمدُلِلَه رَبِّ العَالَمیِنِ (2)

?? ترجمه : سپاس خدای را که پروردگار جهانیان است.

?? تفسیر : وقتی معلوم شد سرچشمه تمام خیرات و رحمتها خدایی است که جامع تمام صفات جمال و جلال است، خود بخود زبان انسان به حمد او باز می شود یعنی خدایا هر نعمتی از هر جا به من می رسد آن را فقط از جانب تو می دانم و تو را بر آن شکر می کنم لذا هم به دارایی های خود مغرور نمی شوم و هم اگر از کسی تشکر می کنم بخاطر این است که تو چنین خواسته ای .

? انسان باید بداند اگر بخاطر جهالت و غفلت، موجود دیگری را مستقلاً و برای کمال و احسانش ستایش می کند این حمدش نیز باز به خدا بر می گردد چون همان طور که گفته شد تنها خدا منشا هر خیر و احسانی است.

@tmobin
@salavaaaat

? بعبارت دیگر خدا در آیه 62 غافر می فرماید که هر چیزی مخلوق اوست

? و در آیه 7 سجده ثابت می کند هر چیزی از لحاظ خلقت خوب ترین است

?و در طه 8 میفرماید اسماء نیک برای خداست یعنی هم افعال خدا و هم اسماء او نیک است لذا نتیجه می شود هر حمدی برای خدای سبحان است.

? البته ذات الله که جامع تمام کمالات و مبرا از هر نقصی است به تنهایی برای حمد و ستایش او کافی است اما آیه روی صفت ربوبیت خدا و اینکه رب العالمین است تاُکید ویژه به خرج می دهد تا

?? اولاً بفهماند جز او هیچ کس دیگری منشا اثر نیست

??ثانیاً روشن تر بیان کند که چرا همه حمد ها به خدا برمی گردد چون او پرورش دهنده همه موجودات و سر چشمه تمام خیر و برکات است

?? ثالثاً همین که انسان می بیند خدا تربیت کننده و صاحب اختیار تمام موجودات و پدیده های عالم هستی است و به هر یک از مخلوقات وسیله رسیدن به کمالش را داده و بخصوص به انسان علاوه بر عقل ، پیامبرانی را نیز برای هدایت فرستاده ، بناچار به حمد خدا وادار می شود و او را به خاطر جلال و عظمتش می ستاید و برای احسان و نیکیهایش شکر می کند.??

??????
@tmobin
@salavaaaat



کلمات کلیدی :

حمد آیه 1

?? #جزء_1 ??          ?? #فاتحه 1??

?? سورهُ الفاتِحَهُ ??

?? #آیه_1 ??


?? آیه : بسم الله الرحمن الرحیم (1)

?? ترجمه : به نام خدای بخشنده مهربان

?? تفسیر : این سوره خلاصه تمام تعالیم قرآن است: خدا به نیابت از بنده اش کلام خود را که نوعی فعل اوست با نام عزیز خودش آغاز می کند تا بنده نیز این ادب را بیاموزد و کارهایش را با نام خدا آغاز نماید.

? وقتی کار با نام خدا و برای خدا صورت گیرد باقی و پایدار می ماند چون خدا فرمود: هر چیزی جز وجه کریم بقاء ندارد؛

? در نتیجه بطلان و نقص در آن کار راه نمی یابد چون خودش فرمود: هر کاری اگر برای خدا نباشد حبط، باطل و بی اثر می شود.

? معنای این که کارها به نام خدا انجام شود اینست که انسان از هر کس و هر چیزی نومید و منقطع شده و تنها رو به سوی الله بیاورد زیرا او بر اساس یک رابطه بسیار عاشقانه انسان را آفرید لذا بخاطر رحمانیّتش دائماً نیاز تمام نیازمندان را بدون هیچ ظلم و غفلت و چشمداشتی مرتفع می سازد و بخاطر رحیمیّتش به بندگان مومنش در دنیا و آخرت توجه خاص نشان می دهد.
@tmobin
@salavaaaat

? درک دو صفت رحمان و رحیم کافی است تا بنده چنان انس و محبتی به خدا پیدا کند که همه چیز را جز او فراموش نماید و هر کارش را فقط بر اساس عشق به او و برای او انجام دهد.

? بعبارت دیگر وقتی خدایی که صاحب جمیع کمالات است هستی و انسان را بر اساس رابطه ای کاملا عاشقانه خلق کرده و دائماً به مخلوقاتش خیر می رساند لازم است که انسان نیز کارها و رفتارهایش را بر اساس عشق به الله انجام دهد و جایی برای هواهای نفسانی و انگیزه های مادی باقی نگذارد.

? بنابر این نشانه شروع کارها با نام خدا اینست که محبّت شخص بدون استثناء به همه تعلق بگیرد امّا به افراد شایسته محبّتی بیشتر ابراز گردد در اینصورت چون اعمالش مطابق رفتار خداست، استحکام، قداست، برکت و شرافت پیدا کرده و رنگ جاودانگی به خود می گیرد. ??

??????
@tmobin
@salavaaaat



کلمات کلیدی :

تفسیر مبین

?? انا انزلناه فی لیله القدر مبارکه انا کنا منزلین فیهایفرق کل امر حکیم » ??

(سوره دخان، آیات 3و 4)

?? ما #قرآن را در #شبی_مبارک فرستادیم، زیرا همواره هشدار دهنده و انذار کننده بوده ایم.

@tmobin
@salavaaaat

?? در آن #شب_مبارک هر #امری طبق #حکمت_خداوند_تنظیم می شود.

?? مبارکه: مبارک از ماده برکت است. یعنی بسیار سودمند و جاویدان که از رحمت گسترده الهی برگرفته شده. برکت به معنای افزونی وفراخی و زیادی نعمت و روزی نیز گویند. در آیه می خوانیم: «ولو ان اهل القری آمنوا واتقوا لفتحنا علیهم برکات من السماءوالارض » اگر #مردم قریه ها (شهرها) #ایمان آورده و #تقوا پیشه خودمی ساختند، بی گمان، از #آسمان_و_زمین بر آنها #درهای_برکت و #افزونی می گشودیم.

?? #شب_قدر که در آن #قرآن_نازل_شده، مبدا تمام خیرات و برکات و سرچشمه نیکی ها و خوبی ها است.

?? شبی است که #مقدرات جهان بشریت با نزول قرآن در آن استحکام می پذیرد و مشخص می گردد.

??از کجا بدانیم که « #لیله_مبارکه » همان شب قدر است؟

??در سوره #بقره آیه 185 می خوانیم:

? «شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن »
? ماه رمضان که قرآن در آن نازل شد.

?و در سوره #قدر نیزمی خوانیم:

?«انا انزلناه فی لیله القدر»

?ما آن را در شب قدرنازل کردیم.

???بنابراین #قطعا_شب_قدر در #ماه_رمضان است و #قطعا_قرآن در این شب نازل شده است.

?? ولی #شب_قدر کدام شب از شبهای ماه مبارک رمضان است؟

??از #قرآن چنین چیزی #مشخص_نشده

??و در #احادیث_معصومین علیهم السلام نیز اشاره به #سه_مورد یا بیش از آن شده است، ولی ظن بیشتر این است که در دهه آخر ماه رمضان باشد و احتمال بیشتر همان سه شب #نوزده و #بیست_و_یکم و #بیست_و_سوم ماه است.

ولی به هر حال بهتر این است که انسان #هر_شب ماه مبارک را به احتمال این که شب قدر باشد، به #عبادت و #قرائت قرآن و #دعا و #نیایش بگذراند و این منحصر نباشد به احیای سه یا چهار شب هرچند اکتفای به آن نیز بسیار ارزنده است.
@tmobin
@salavaaaat

?????? نزول قرآن:

???? آنچه از قرآن استفاده می شود، نزول قرآن بر دو گونه است:

1- نزول دفعی و کلی

2- نزول تدریجی.

?? نزول #دفعی یعنی #قرآن بطور #کامل در شب قدر بر قلب رسول اکرم(ص) و

?? نزول #تدریجی عبارت از نزول قرآن در #مدت_بیست_و_سه_سال (دوران دعوت) به #تدریج و به #مناسبت ها و طبق #رویدادها.

?? انا کنا منذرین: ما پیوسته انذار کننده بوده ایم. خداوندمی خواهد بفرماید که انذار و هشدار منحصر به قرآن و اسلام نمی باشد زیرا هشدارهای الهی در طول تاریخ بوده و این سنت جاوید پروردگار است که از طریق انبیا و رسل ادامه داشته وپیامبران، ملت ها و امت ها را از نافرمانی و عصیان پروردگاربرحذر داشته و انذار نموده اند.

?? یفرق: فرق یعنی جدا کردن و فصل چیزی از چیز دیگر تا متمایز ومشخص شوند و در مقابل آن «احکام » است. پس امر حکیم امری است که الفاظش از یکدیگر متمایز نباشند.

?? نزول و انزال: در آیاتی که بحث از نزول دفعی و جمعی قرآن درشب قدر یا در ماه رمضان است، عبارت «انزال » آمده و معنایش همان نزول دفعی و تفصیلی در یک جاست.

و در مواردی که بحث از نزول تدریجی به میان آمده، عبارت «تنزیل » ذکر شده است.

@tmobin
@salavaaaat

??? در تفسیر علی بن ابراهیم از #امام_کاظم علیه السلام نقل شده که در تفسیر آیه «انا انزلناه فی لیله مبارکه » فرمود:

«هی لیله القدر انزل الله عزوجل القرآن فیها الی البیت المعمور جمله واحده ثم نزل من البیت المعمور علی رسول الله فی طول عشرین سنه » لیله مبارکه همان شب قدر است که خداوند قرآن را در آن شب بر «بیت معمور» یک جا نازل کرد سپس از بیت معمور در طول بیست سال بر رسول خدا صلی الله علیه و آله نازل شد.

??? مقصود از #بیت_معمور چیست؟

مطالب زیادی ذکر شده که جای آن اینجا نیست، ممکن است جایی محاذی خانه خدا باشد یا مقصود خودکعبه باشد. به هر حال هر جا باشد، قطعا مد نظر حضرت بوده و پیامبر بدون شک در جریان امر قرار گرفته است.

ضمنا ملاحظه می شود که در این روایت برای نزول دفعی عبارت «انزل » آورده و در مورد تدریجی عبارت «نزل » به کار برده شده.

محمد بن مسلم از حمران روایت کرده که از #امام_باقر علیه السلام درباره این آیه می پرسد. امام می فرماید: «آری! منظور شب قدر است که هر سال در دهه آخر ماه رمضان تکرار می شود».

در مورد آیه فیها یفرق کل امر حکیم می فرماید:

? «در شب قدر از هر سال،تمام امور آن سال که باید تا سال بعد جریان داشته باشد و رخ بدهد، چه امر خیر و چه امر شر، چه فرمانبری مردم و چه عصیان وتمرد آنان، چه مولودهایی که به دنیا می آیند و چه اجل هایی که فرا می رسد، چه رزق و روزی ها و چه هر امر دیگری که تقدیرمی شود. ?
 پس هر چه در آن شب برای آن سال تقدیر شود، همان قضای حتمی است ولی در عین حال مشیت خداوند در آن تصرف خواهد داشت.»



کلمات کلیدی :
<   <<   6      
زیارتنامه حضرت زهرا سلام الله علیها جهت دریافت کد کلیک کنید