سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بقره آیه 1

?? #جزء_1 ??          ?? #البقره 2??

?? سورُةُ البَقَرةِ ??

?? #آیه_1 ??


?? آیه :  الم (1)

?? ترجمه : الف، لام، میم

?? تفسیر : یکی از منظورهای حروف مقطعه اینست که اعجاز قرآن از همین حرفهایی است که در اختیار همگان می باشد همانند تنوع شگفت انگیز موجودات در عالم هستی که از عناصر محدود و معدود بوجود آمده اند.

? مطلبی که این موضوع را ثابت می کند اینست که در 24 مورد از سوره هایی که با حروف مقطعه آغاز شده بلافاصله سخن از قرآن و عظمت آن به میان می آید.


??????
@tmobin
@salavaaaat



کلمات کلیدی :

حمد آیه 7

?? #جزء_1 ??          ?? #فاتحه 1??

?? سورهُ الفاتِحَهُ ??

?? #آیه_7 ??


?? آیه : صِراطَ الَّذینَ اَنعَمتَ عَلَیهِم غَیرِ المَغضُوبِ عَلَیهِم وَ لَا الضَّالِّینَ (7)

?? ترجمه : راه کسانی که به آنان نعمت داده ای نه آنهایی که مورد غضب تو قرار گرفتند و نه آنها که گمراه هستند.

?? تفسیر : پاسخ می دهد که صراط مستقیم کدام راه است؟

? راه آنان که به ایشان نعمت دادی یعنی انبیاء، صدّیقین، صالحین و شهداء امّا غیر از راه ایشان که به خدا ختم می شود دو راه دیگر نیز وجود دارد

? یکی راه افرادی که از روی لجاجت و پس از شناخت ِ حق بسوی باطل می روند، اینان مورد غضب خدا هستند و

? دیگری راه آنها که گمراهند و نمی توانند حق و باطل را تشخیص دهند.

@tmobin
@salavaaaat

? بندگان واقعی خدا از این سه راه، راه اول را طلب می کنند که توحید علمی و عملی واقعی است و از هر گمراهی و عنادی بدور است.

? پس صراط مستقیم آن راهی است که روندگانش هم با حق لجاجت نمی ورزند و هم از بصیرت برخوردارند بعبارت دیگر انسان وقتی موفق می شود مسیر نقص تا کمالش را طی کند و نیازهای واقعیش را رفع سازد که دو ویژگی "حق پذیری" و "قدرت تشخیص حق از باطل" را داشته باشد.


??????
@tmobin
@salavaaaat



کلمات کلیدی :

حمد آیه 6

?? #جزء_1 ??          ?? #فاتحه 1??

?? سورهُ الفاتِحَهُ ??

?? #آیه_6 ??


?? آیه : اِهدنَا الصِّراطَ المُستَقیِمَ (6)

?? ترجمه : ما را به راه راست هدایت فرما.

?? تفسیر : پس از شناخت خدا، عهد بستیم که تنها او را عبادت کرده و در همه حال از او استعانت جوییم امّا این عبادت و استعانت وقتی حقیقی و مداوم است که بفهمیم در این عهدی که با خدا بستیم تنها ما نیازمند و محتاجیم و طرفِ دیگرِ پیمان که خداست از هر جهت بی نیاز است لذا می فرماید: ما را به راه راست هدایت فرما یعنی این ما هستیم که باید مسیر نقص تا کمال را طی نماییم پس محتاج راهنمایی و هدایت هستیم آنهم هدایتی از جانب خدا و نه افکار ناقص بشر.

? بهر حال انسان برای رسیدن به مقصود و کمال لایقش راه دراز و پر خطری را در پیش دارد و همواره نیاز دارد که خدا او را از لغزشها دور نگهداشته و از روی لطف و خیرخواهی راهنمایی اش کند.

@tmobin
@salavaaaat

? مطمئناً خدایی که بدون اختیارِ انسان این همه نعمت را به او ارزانی داشته قطعاً نعمت هدایت را نیز بر او تمام می کند و همینطور هم هست چون هم بصورت تکوینی، عقل و سایر امکانات را به او داد تا امورش را تدبیر و اداره کند و هم بصورت تشریعی انبیاء را فرستاد تا او را کمک کنند که به مقصودش برسد.

? جالب این است که می فرماید ما را بسوی راه مستقیم (و نه مقصد) هدایت کن چون صراط مستقیم راهی بدور از هر افراط و تفریط و نزدیکترین راه به مقصد است و بنابر این هدایت یافتن به این راه یعنی رسانیده شدن به مقصد زیرا ویژگی این راه آنست که به طور دایم و بدون هیچ قید و شرطی رهروانش را به مقصد می رساند.

? البته خدا در قاموس هستی برای موجودات راهی را در نظر گرفته که آنها را به کمال لایقشان می رساند؛ انسان نیز برای رسیدن به کمالش راهی دارد که کوتاهترین راه بوده و همان صراط مستقیم است.
@tmobin
@salavaaaat

? اما انسانها بر حسب موقعیتشان راهی را به سوی خدا در پیش می گیرند که در قرآن به آن لفظ سبیل اطلاق می شود و منظور راه های فرعی است که به صراط مستقیم ختم می شود.

? همانطور که صراط مستقیم مافوق همه سبیل هاست، روندگان صراط مستقیم میز مافوق سایر مردم هستند لذا هدایت به صراط مستقیم به این معناست که خدا ما را به سبیلی مافوق سبیل قبلی هدایت کند.

? بعبارت دیگر چون راه تکامل نامحدود است لذا همه حتی معصومین (ع) نیازمند درجات بالاتر هدایت هستند.

? اگر فرمود "ما را" و نه "مرا" برای اینست که بفهماند صلاح و فساد هر فردی بشدت متاثر از صلاح و فساد جامعه است لذا هر کسی مسئول جامعه و مشکلات آنست.


??????
@tmobin
@salavaaaat



کلمات کلیدی :

حمد آیه 5

?? #جزء_1 ??          ?? #فاتحه 1??

?? سورهُ الفاتِحَهُ ??

?? #آیه_5 ??


?? آیه : اِیَّاکَ نَعبُدُ وَ اِیّاکَ نَستَعینُ (5)

?? ترجمه : خداوندا! تنها ترا می پرستیم و تنها از تو یاری می خواهیم.

?? تفسیر : تا اینجا به توحید نظری توجه داد امّا این آیه به نتیجه چنین شناختی که همان توحید عملی است، اشاره می کند.

? معرفت به ربّ العالمین، الرّحمن، الرّحیم، و مالکِ یوم الدین، چنان انسان را وادار به اظهار تقدیس و تذلّل می کند که لحن سخن او عوض می شود و نخست به توحید عبادی اقرار کرده و با خدا عهد می بندد که تنها تسلیم تو هستیم و فقط ترا عبادت می کنیم.

? سپس توحید ربوبی را بیان می دارد یعنی تنها از تو یاری می جوییم و برای رفع مشکلاتمان از هیچ کسی جز تو کمک نمی گیریم.

@tmobin
@salavaaaat

? از لحن این آیه و آیات قبلی و تقدّم "ایّاک" دو نکته مهم بدست می آید.

?? 1 - حقیقت عبادت اینست که هم خدا را ناظر و حاضر ببینی و هم خودت را در پیشگاه او بدانی.

?? 2- ما غیر از بندگی خدا شانی نداریم و خدا نیز جز پرستیده شدن شان دیگری ندارد.

? باید توجه داشت آیه بر عبادت و استعانت بعنوان یک حرکت اجتماعیِ هماهنگ و نه فردی تاکید می کند. البته یاری خواستن از خدا منافاتی با بهره گیری از اسباب ندارد بشرطی که فقط خدا را موثر بدانی و برای اسباب تاثیر مستقل قایل نباشی در اینصورت به مستحکم ترین تکیه گاه ها دست خواهی یافت.


??????
@tmobin
@salavaaaat



کلمات کلیدی :

حمد آیه 3

?? #جزء_1 ??          ?? #فاتحه 1??

?? سورهُ الفاتِحَهُ ??

?? #آیه_3 ??

?? آیه : اَلرَّحمَنِ الرَّحیِمِ (3)

?? ترجمه : آن بخشنده ی مهربان.

?? تفسیر : دو صفت رحمان و رحیم مجدداً تکرار می شود چون اگر انسان هر چه بیشتر به آن معرفت قلبی پیدا کند، آثار عمیق تری در زندگانی او بوجود می آید.

?معرفت به رحمانیّتِ خدا یا رحمت عامه او هر یاسی را از انسان دور می سازد

? و اعتماد به رحیمیّت خدا یا رحمت خاصه او که به مومنانش تعلق می گیرد تلاش و امید ها را افزایش می دهد.
@tmobin
@salavaaaat

? بعلاوه صفت رحمت خدا نشان می دهد که رابطه خدا با مخلوقاتش بر اساس لطف و خیر استوار است حتی قهر و غضب او نیز مولد صفت رحمتش است و موجودات شدیداً به رحمانیّت و رحیمیّت خدا نیازمند هستند.

? توجه به این حقیقت به انسان تعلیم می دهد که اگر می خواهد وارد بساط قرب حق تعالی شود باید خود مظهری از جلوه رحمت الهی گردد و در تمام روابطش، عشق و محبت واقعی را ابراز نماید. ??

??????
@tmobin
@salavaaaat



کلمات کلیدی :
<      1   2   3   4   5   >>   >
زیارتنامه حضرت زهرا سلام الله علیها جهت دریافت کد کلیک کنید