سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بقره آیه 6

?? #جزء_1 ??          ?? #اَلبَقَرَةِ 2??

?? سورُةُ البَقَرةِ ??

?? #آیه_6 ??


?? آیه : إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا سَوَاءٌ عَلَیْهِمْ ءأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لا یُؤْمِنُونَ (6)

?? ترجمه : برای کافران یکسان است، چه انذارشان کنی و چه انذارشان نکنی ایمان نمی آورند.

?? تفسیر: اگر متقین با تمام حواس و ادراک آماده پذیرش حق هستند در مقابل آنها افرادی هستند که کفر در اعماق قلبشان نفوذ کرده و به هیچ عنوان تسلیم حقایق نمی شوند زیرا قانون الهی اینست که انسان همان طور که با تبعیت از عوامر الهی صاحب قدرت تشخیص و روشن بینی می شود با ارتکاب گناهان نیز بتدریج راهها و وسایل درک و پذیرش حقایق را در خود از بین می برد.

? اصولاً این یک امر طبیعی است که اگر انسان به کار خلاف و غلطی ادامه دهد تدریجاً  با آن انس می گیرد، نخست یک حالت است بعد یک عادت می شود سپس مبدل به یک ملکه می گردد و جزء جان انسان می شود، گاه کارش به جایی می رسد که باز گشت بر او ممکن نیست اما چون خود آگاهانه این راه را انتخاب کرده مسئول تمام عواقب آن می باشد بی آنکه جبر لازم آید، درست همانند کسی که آگاهانه با وسیله ای چشم و گوش خود را کور و کر می کند تا چیزی را نبیند و نشنود و اگر می بینیم اینها به خدا نسبت داده شده به خاطر آنست که خدا این خاصیت را در اینگونه اعمال نهاده است.
@tmobin
@salavaaaat

? عکس این مطلب نیز در قوانین آفرینش کاملاً مشهود است یعنی کسی که پاکی و تقوا، درستی و راستی را پیشه کند، خدا حس تشخیص  او را قویتر می سازد و درک و دید و روشن بینی خاصی به او می بخشد

? چنانکه در سوره ی انفال آیه 29 می خوانیم: ای مومنان اگر تقوا پیشه کنید خدا فرقان یعنی وسیله ی تشخیص حق از باطل را به شما عطا می کند.

? این حقیقت را در زندگی روزمره خود نیز آزموده ایم، افرادی هستند که عمل خلافی را شروع می کنند، درآغاز خودشان معترفند که صد در صد خلافکارند و به همین دلیل از کار خود نا راحتند ولی کم کم که با آن انس گرفتند این ناراحتی از بین می رود و در مراحل بالا تر گاهی کارشان به جائی می رسد که نه تنها ناراحت نیستند بلکه خوشحالند و آن را وظیفه  انسانی و یا وظیفه دینی خود می شمرند!

? اگر واقعا اینها قابل هدایت نیستند اصرار پیامبران برای چیست؟
@tmobin
@salavaaaat

? مجازات خدا همیشه بعد از ارتکاب گناه صورت می گیرد یعنی او هیچکس را به خاطر اینکه قلباً آدم بدی است کیفر نمی کند بلکه ابتدا او را دعوت به سوی حق می کند، اگر تبعیت نکرد و نا پاکی درون را در عملش منعکس ساخت در این حال مستحق کیفر می گردد، در غیر این صورت مصداق قصاص قبل از جنایت خواهد بود.

? این همان چیزی است که ما  نام آن را اتمام حجت می گذاریم.

? بطور خلاصه  جزا و پاداش عمل، حتما باید پس از انجام عمل باشد و تنها تصمیم و یا آمادگی و زمینه های روحی و فکری برای این کار کافی نیست بعلاوه پیامبران فقط برای هدایت اینها نیامده اند، اینها در اقلیتند، اکثریت توده های گمراه کسانی هستند که تحت تعلیم و تربیت صحیح قابل هدایت می باشند.


??????
@tmobin
@salavaaaat



کلمات کلیدی :

بقره آیه 4

?? #جزء_1 ??          ?? #البقره 2??

?? سورُةُ البَقَرةِ ??

?? #آیه_4 ??


?? آیه : وَالَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِمَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِکَ وَبِالْآخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ (4)

?? ترجمه : و همان کسانی که به آنچه بر تو نازل شده و آنچه پیش از تو فرو فرستاده شده ایمان دارند و همانها به آخرت یقین دارند.

?? تفسیر : خصیصه دیگر متقین یا انسانهای سلیم الفطره اینست که به هدایت الهی و وجوب آن باور دارند لذا هم به کلام رسول (ص) ایمان می آورند و هم بدون هیچ تعصّبی به آنچه خدا قبلاًبر پیامبرانش نازل کرده ایمان دارند زیرا رحمت و هدایت خدا را دائمی دانسته و آنرا منحصر به هیچ عنصر و نسلی نمی کنند.

? بالاخره اینکه به آخرت یقین داشته و معتقد به جاودانگی هستند یعنی آفرینش انسان را بیهوده نمی دانند لذا در هر اقدامی محکمه عدل خدا را از نظر دور نمی دارند.
@tmobin
@salavaaaat

? امّا چرا بجای ایمان به آخرت فرمود یقین به آخرت؟

? زیرا گاه می شود انسان به چیزی ایمان دارد ولی از لوازم آن غافل است امّا وقتی به آن یقین پیدا کرد دیگر نسبت به آن و لوازمش هیچ غفلتی نمی کند.

? خلاصه اینکه این پنج صفتی که خدایتعالی آنها را از زمینه هدایتِ قرآنی خود قرار داده، صفاتی است که فطرت سالم در آدمی ایجاد می کند و در آیات مورد بحث به دارندگان چنین فطرتی وعده می دهد که بزودی بوسیله قرآنش ایشان را هدایت می کند، البته هدایتی زائد بر هدایت فطرتشان بنابراین اگر بعد از هدایت فطری، آن اعتقاد و اعمال صالح نباشد (نماز و زکات) هدایت دومی دست نمی دهد.

?دلیل بر اینکه هدایت دومی از ناحیه خدای سبحان و فرع هوایت اولی است، آیات بسیاری از جمله: خدا کسانی را که ایمان آوردند،به قول ثابت در حیات دنیا و در آخرت پابرجا می کند و خلاصه آنچنانشان را آنچنان تر می سازد)؛

? پس معلوم می شود بقول معروف چشمه باید از خودش آب داشته باشد تا با لایروبی زیادترش کرد.


??????
@tmobin
@salavaaaat



کلمات کلیدی :

بقره آیه 3

?? #جزء_1 ??          ?? #البقره 3??

?? سورُةُ البَقَرةِ ??

?? #آیه_3 ??


?? آیه :  الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَیُقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنْفِقُونَ (3)

?? ترجمه : همان کسانی که به غیب ایمان دارند و نماز را برپا می دارند و از آنچه روزیشان داده ایم، انفاق می کنند.

?? تفسیر : متّقین چه مشخصاتی دارند؟ چون فطرت سالمی دارند، باین حقیقت اعتراف دارند که موجودی محتاج هستند و احتیاجشان به چیزی است که خارج از ذات خودشان است یعنی شخصی که سلامت فطرت داشته باشد خواه ناخواه ایمان به موجودی دارد که هستی خودش و هستی همه عالم، مستند به آن موجود است.
@tmobin
@salavaaaat

? پس متقین به غیب ایمان دارند و افق دید و جهان بینی آنها محدود به ماده و محسوسات نیست.

? رسالت قرآن نیز در این راستاست یعنی می خواهد دید انسان را از قشر تنگ و نازک عالم شهادت و محسوسات خارج ساخته و او را متوجه عالم پر عظمت غیب سازد.

? ملائک،لوح محفوظ، عرش و کرسی، بهشت و جهنم و حتی روح و روان انسانها بخشی از عالم غیب هستند که متّقین به آن ایمان دارند.

? تاکید قرآن برای باز کردن افق دید انسان بخاطر اینست که احساسات و رفتار افراد تابع جهان بینی و ایمان آنهاست.
@tmobin
@salavaaaat

? شخص سلیم الفطره بعد از آنکه به چنین موجود غیبی ایمان آورد و معتقد شد که او حتی دقیقه ای از حوائج موجودات غافل نمی ماند آنوقت باور می کند که او لحظه ای نیز از هدایت بندگانش غافل نمی ماند و راه نجات را به آنان نشان می دهد.

? به این ترتیب سر از مساله توحید و نبوت و معاد در می آورد و در نتیجه خود را ملزم می داند که در برابر آن مبدا یکتا خضوع کند چون خالق و ربِّ او و ربِّ همه عالم است و نیز خود را ملزم می داند که در جستجوی هدایت او برآید و وقتی به هدایت او رسید، آنچه در وسع او هست از مال و جاه و علم و فضیلت همه را در راه احیاء آن هدایت و نشر آن دین، بکار می بندد و این همان نماز و انفاق است امّا نه نماز و زکات قرآن، چون گفتار ما درباره شخص سلیم الفطره ای است که اینها را در فطرت خود می یابد، بلکه نماز و زکاتی که فطرتش بگردنش می اندازد و او هم از فطرتش می پذیرد.

? بعبارت دیگر انسان به حسب فطرت سالم خود در می یابد که مهمترین کار بنده دو چیز است یکی توجه به خدا و دیگری توجه به مردم و انفاق کردن در راه خدا.
 


??????
@tmobin
@salavaaaat



کلمات کلیدی :

بقره آیه 5

?? #جزء_1 ??          ?? #البقره 2??

?? سورُةُ البَقَرةِ ??

?? #آیه_5 ??


?? آیه : أُولَ?ئِکَ عَلَى? هُدًى مِنْ رَبِّهِمْ ?وَأُولَ?ئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (5)

?? ترجمه : متّقین از طرف پروردگارشان بر هدایت هستند و همینها هستند که رستگارانند.

?? تفسیر : نکره ی آمده "هدی" اشاره به عظمت هدایتی است که از ناحیه خدا شامل حال آنها می شود یعنی آنها هدایتی بس عظیم دارند و نیز تعبیر به "هم المفلحون" با توجه به آنچه در علم معانی و بیان گفته شده دلیل بر انحصار است یعنی تنها راه رستگاری راه این گروه است که با کسب پنج صفت ویژه مشمول هدایت الهی گشته اند.

@tmobin
@salavaaaat

? باید توجه داشت در آیات فوق در همه جا از فعل مضارع که معمولا برای استمرار است، استفاده شده و این نشان می دهد که پرهیزگاران و مومنان راستین کسانی هستند که در برنامه های خود، ثبات و استمرار دارند و فراز و نشیب زندگی در روح و فکر آنها اثر نمی گذارد و خللی در برنامه های سازنده آنها ایجاد نمی کند.

? آنها در آغاز روح حق طلبی دارند و همان سبب می شود که به دنبال دعوت قرآن بروند و سپس دعوت قرآن آنها را به هدایتی برتر می رساند.


??????
@tmobin
@salavaaaat



کلمات کلیدی :

بقره آیه 2

?? #جزء_1 ??          ?? #البقره 2??

?? سورُةُ البَقَرةِ ??

?? #آیه_2 ??


?? آیه : ذَ?لِکَ الْکِتَابُ لَا رَیْبَ فِیهِ هُدًى لِلْمُتَّقِینَ (2)

?? ترجمه : این کتابی است که هیچ شکّی در آن نیست راهنمای متقین است.

?? تفسیر : چرا راهنمای متقین است؟
چون دو دسته جاهل داریم یکی آنکه از خسارت و سقوط ترسان است لذا طالب ارشاد و حقیقت و هدایت می باشد اینان همان متّقین هستند و دیگری جاهلی که لجوج است و هیچ واهمه ای از خطرات قطعی و جانگداز ندارد لذا بدنبال هدایت نیز نخواهد بود بعبارت دیگر نور هدایت فقط برای بیداران و روندگان مفید است و نه خفتگان و ایستاده ها.

? بعبارت دقیق تر متّقین دارای دو هدایتند، یک هدایت اولی که بخاطر آن متقی شدند و یک هدایت دومی که خدا بخاطر تقوایشان به ایشان کرامت می فرماید که در آیات بعدی به آن اشاره می شود.

? چون هدایت ِ دومی متقین بوسیله قرآن صورت می گیرد، معلوم می شود هدایت اولی قبل از قرآن بوده و علامت آن سلامت فطرت بوده است امّا اینکه چرا بعضی فطرتشان سالم است و بعضی ناسالم و آیا علت تامّه آن وراثت و خوبی و بدی پدر و مادر و شیر و امثال آنها است و یا علت تامه اش خودِ انسان است؟

? در پاسخ می گوییم هیچ یک از اینها علت تامه نیست ولی همه آنها بمقدار اقتضاء اثر دارد.
@tmobin
@salavaaaat

? همانطور که متقین دارای دو هدایتند، آیات بعدی توضیح می دهد که کفار و منافقین نیز دارای دو ضلالت و کوری هستند،

? یکی ضلالت و کوری اول، که باعث اوصاف خبیثه آنان از کفر و نفاق و غیره شد

? دوم ضلالت و کوری ای که ضلالت و کوری اولشان را بیشتر کرد،

? اولی را بخود آنان نسبت داد و دومی را بخودش، که بعنوان مجازات دچار ضلالت و کوری بیشترشان کرد.


??????
@tmobin
@salavaaaat



کلمات کلیدی :
<      1   2   3   4   5   >>   >
زیارتنامه حضرت زهرا سلام الله علیها جهت دریافت کد کلیک کنید