کجایی آقا؟
نوشته شده به وسیله ی نور الزهراء در تاریخ 91/12/25:: 11:51 عصر
آسمان غرق خیال است
کجایی آقا
آخرین جمعه سال است
کجایی آقا
یک نفس عاشق اگر بود
زمین می فهمید
عاشقی بی تو محال است
کجایی آقا؟
کلمات کلیدی : کجایی آقا امام زمان (عج)
نوشته شده به وسیله ی نور الزهراء در تاریخ 91/12/25:: 11:51 عصر
آسمان غرق خیال است
کجایی آقا
آخرین جمعه سال است
کجایی آقا
یک نفس عاشق اگر بود
زمین می فهمید
عاشقی بی تو محال است
کجایی آقا؟
نوشته شده به وسیله ی نور الزهراء در تاریخ 91/1/25:: 5:0 صبح
دلیل دلتنگی درعصرهای روزجمعه
این سؤال شما دلائل مختلفی میتواند داشته باشد. ممکن است به خاطر تلقین زیاد ویا ماندن در
خانه و یا ازدیادفعالیت در روز جمعه باعث اینگونه افکار گردد.
نظر دیگر اینکه با یکی از علمای عصر حاضر همین سؤال مطرح شد و ایشان در جواب فرمودند:
روز جمعه متعلق به ولی عصر(عج) امام زمان (ع) میباشد
و در احادیث است که آن حضرتصبح روز جمعه ظهور میفرمایند
و از طرفی بین مردم و آن حضرت یک رابطه فطری و روحی وجود دارد
و به صورتغریزی و روحی مؤمنین خوشحالند به خاطر انتظاری که برای ظهور آقایشان میکشند
ولی همین که بعد از ظهر فرا رسید و ظهور آن حضرت محقق نشد
به طور طبیعی غم و اندوه دلهای آنها را فرا میگیرد.
مرکز: ستاد اقامه نماز
نوشته شده به وسیله ی نور الزهراء در تاریخ 91/1/24:: 5:0 عصر
آمدنت را جوانانی به انتظار نشستند که اکنون پیر شدند و پیرانی که دیگر نیستند.
بهاران آمد. اما هنوز چشمان همه منتظر.
منتظر برای یاری دلها و شفای قلب ها . در ترنم مهربانیت منتظر گوشه توجهی از دیارت هستیم.
شاید مرهم درد هایمان و آرزوی قلبمان را در نیم نگاهی با اشک شوق دیدارت هدیه گیریم شاید.
و ناله کنان فریاد کنیم گل های انتظار بر سر راهت تکه تکه ماند تا بیایی که لطافت هر یک بوی انتظار یعقوب را از سرزمین کنعان می دهد.
یوسفم دیگر بیا
اما نمی دانم من نیز
در روزگار آمدن هستم؟
این روز ها که می گذرد،
هر روز .... احساس می کنم
که کسی در باد ..... فریاد می زند!
احساس می کنم که مرا ........
از عمق جاده های مه آلود...
" یک آشنای دور صدا می زند"
آهنگ آشنای صدای او ...
مثل عبور نور ...
مثل عبور نوروز ...
مثل صدای آمدن روز است...
آن روز ناگزیر که می آید....
روزی که عابران خمیده ....
یک لحظه وقت داشته باشند :
تا سر بلند باشند ....
و آفتاب را ......
در آسمان ببینند!!
و آفتاب را ، در آسمان ببینند
روزی که این قطار قدیمی
در بستر موازی تکرار
یک لحظه بی بهانه توقف کند
تا چشمهای خسته خواب آلود
از پشت پنجره
تصویر ابرهارا در قاب
و طرح واژگونه جنگل را
در آب بنگرند.
آن روز پرواز دستهای صمیمی
در جستجوی دوست
آغاز می شود.
روزی که روز تازه پرواز است .
روزی که نامه ها همه باز است
روزی که جای نامه ومهر و تمبر
بال کبوتری را امضا کنیم
و مثل نامه ای بفرستیم.
صندوقهای پستی
آن روز آشیان کبوترهاست
روزی که دست خواهش کوتاه است
روزی که التماس گناه است
روز ((ورود آزاد))
روزی که روی درها
با خط ساده ای بنویسند :
((تنها ورود گردن کج، ممنوع ))
و زانوان خسته مغرور
جز پیش پای عشق
با خاک آشنا نشوند.
.......
............
آن روز ...
دیوار باغ و مدرسه کوتاه است ...
تنها ...
پرچینی از خیال در دوردست حاشیه باغ می کشند ..
که می توان به سادگی از روی آن پرید
روز طلوع خورشید ...
از جیب کودکان دبستانی
روزی که باغ سبز الفبا...
روزی که مشق آب، عمومی است
دریا و آفتاب ... در انحصار چشم کسی نیست
روزی که آسمان ....
در حسرت ستاره نباشد !
روزی که آرزوی چنین روزی ....
محتاج استعاره نباشد
ای روزهای خوب که در راهید!
ای جاده های گمشده در مه!
ای روزهای سخت ادامه!
از پشت لحظه ها به در آیید!
ای روز آفتابی ...
ای مثل چشم های خدا آبی! ...
ای روز آمدن! ....
ای مثل روز، آمدنت روشن!
این روزها که می گذرد،
هر روز.....در انتظار آمدنت هستم!
اما ... با من بگو که آیا ،
من نیز ... در روزگار آمدنت هستم؟
تقدیم به صاحت اقا امام زمان "عج"
قیصر امین پور
نوشته شده به وسیله ی نور الزهراء در تاریخ 91/1/24:: 1:0 صبح
یاری امام زمان(عج) در این زمان به انجام صحیح وظایف خود در زمان غیبت است .
وظیفه منتظر امام زمان(ع) این است که مانند یک منتظر واقعی زندگی کند. وقتی انسان حقیقتا منتظر کسی باشد تمام رفتار و سکناتش نشان از منتظر بودن او دارد. به عنوان مثال اگر منتظر میهمان باشد حتما خانه را تمیز و مرتب می کند، وسایل پذیرایی را آماده می کند و با لباس مرتب و چهره ای شاداب در انتظار می ماند. چنین کسی می تواند ادعا کند که منتظر میهمان بوده است. اما کسی که نه خانه را مرتب کرده است و نه وسایل پذیرایی را آماده نموده است و نه لباس مرتب و تمیزی پوشیده است و نه اصلاً به فکر میهمان است اگر ادعا کند که در انتظارمیهمان بوده همه او را ریشخند خواهند کرد و بر گزافه گویی او خواهند خندید.
لاف عشق و گله از یار زهی لاف دروغ* عشق بازان چنین مستحق هجرانند
بنابراین انتظار باید قبل از آنکه از ادعای انسان فهمیده می شود از رفتار و کردار او فهمیده شود. نمی توان هر کسی را که ادعای دوستی و ولایت امام زمان(عج) را دارد در شمار دوستان و منتظران او قلمداد نمود. آری «مشک آن است که خود ببوید نه آنکه عطاربگوید».
با چنین توضیحی روشن است که یک منتظر واقعی امام زمان باید رفتارش به گونه ای باشد که هر لحظه منتظر ظهور امام زمان(عج) باشد. یعنی در هر لحظه که این خبر را به او بدهند خوشحال شود و آماده باشد برای یاری امام زمان(عج) با مال و جان خویش جهاد نماید و خود را درراه آن حضرت فدا نماید. بنابراین یک منتظر واقعی اهل گناه و دلبستگی به دنیا نیست چرا که چنین کسی نمی تواند از وابستگی ها و دلبستگی ها و آلودگی ها دست بردارد و آماده به خدمت در جهت اهداف مقدس امام زمان(ع) باشد.
با توجه به نکات ذکر شده می توان برخی وظایف منتظر امام زمان(ع) را چنین ذکر کرد:
1. اولین شرط انتظار؛ معرفت است تا انسان میهمان خود را نشناسد و از خصوصیات خوب او مطلع نباشد منتظر او نخواهد شد. تنها هنگامی انسان در انتظار کسی می نشیند که او را خوب بشناسد اما اگر انسان کسی را نشناسد ولو بداند که آن شخص خواهد آمد برایش اهمیتی نخواهد داشت و منتظر او نخواهد ماند. در مورد انتظار امام زمان هم چنین است. کسانی که آن حضرت را نمی شناسند مانند کفار و یا اهل ادیان دیگر، هرگز انتظار او را نمی کشند اما کسانی که او را می شناسند و ارزش او را می شناسند و مقام او رامی دانند منتظر او می مانند.
کسانی که امام زمان(عج) را نمی شناسند اگر چه به ظاهر مسلمان باشند چنانچه در این حال بمیرند در حال جاهلیت از دنیا رفته اند. چنانکه پیامبر اکرم(ص) فرمود: «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه؛ هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مردن جاهلیت از دنیا رفته است» (بحارالانوار، ج 32، ص 331).
بنابراین اولین شرط انتظار، ایجاد معرفت در مورد امام زمان است و طبیعی است که هر مقدار معرفت انسان نسبت به امام زمان بیشتر باشد انسان ارزش او را بیشتر درک خواهد کرد و به عظمت او بیشتر پی خواهد برد و بیشتر تشنه وجود آن حضرت خواهد شد. در حالی که افراد جاهل و ناآگاه به ارزش آن حضرت هرگز احساس تشنگی و عطش نسبت به وجود مقدس آن حضرت نخواهند داشت و بدین جهت از زمره منتظران او بیرون هستند. آری:
وصل خورشید به شب پره اعمی نرسد*که در این آینه صاحب نظران حیرانند
البته شناخت امام زمان دو گونه است. اول، شناخت تاریخی وجود آن حضرت مانند اینکه امام دوازدهم است و تاریخ ولادتش در چه سالی است و مانند آن. اما گونه دیگر شناخت امام زمان(ع)، شناخت مقام نورانیت آن حضرت است که این شناخت کار هر کسی نیست و ظرفیت و لیاقت زیادی می خواهد. و در حقیقت اصحاب خاص امام زمان(ع) کسانی هستند که آن حضرت را به مقام نورانیت شناخته اند برای آگاهی از مقام عظیم امامت رجوع به زیارت جامعه کبیره و تأمل در معانی عمیق و عجیب آن توصیه می شود.
همچنین خواندن کتب معتبری که در مورد امام زمان(ع) نوشته شده است می تواند انسان را تا حدی به مقام و عظمت امام زمان(ع) آشنا سازد.
2. محبت به امام زمان(ع)؛ وظیفه دیگری است که منتظران آن حضرت باید در خود ایجاد کنند و آن را افزایش دهند. بدیهی است که تا انسان از میهمان خویش خوشش نیاید و نسبت به او محبت نداشته باشد هر چند هم که او رابشناسد نمی تواند واقعا منتظر آمدن او باشد اگر انسان از میهمان خود بدش بیاید چگونه می تواند منتظر قدم او باشد و خود را برای پذیرایی از او آماده کند؟ پس تا محبت به امام زمان در وجود انسان شکل نگرفته و شعله ور نشده باشد نمی تواند به وظایف منتظران واقعی عمل نماید.محبت به امام زمان وظیفه ای است که پیامبر اکرم(ص) نیز به دستور خدا از ما خواسته است. آنجا که در قرآن کریم می فرماید: «قل لا اسئلکم علیه اجرا الا الموده فی القربی» ؛ (شوری، آیه23).
3. ایجاد سنخیت با امام زمان(ع)؛ منتظران واقعی وضعیت روحی و فکری و عملی خود را به گونه ای سامان می دهند که سنخیت کاملی با امام زمان(ع) داشته باشند. آیا می توان منتظر قدوم کسی بود و با او مشابهت و سنخیت نداشت؟ آیا می توان محبت کسی را داشت اما با او هیچ سنخیت و مشابهتی نداشت؟ ایجاد سنخیت با امام زمان از طریق تقویت ایمان و تقوا و فضایل اخلاقی و درجات معنوی حاصل می شود. و تنها در این صورت است که می توان ادعای محبت به امام زمان را داشت. در صورتی که انسان رفتارش مطابق میل امام زمان باشد شعله محبت او در دلش زبانه خواهد کشید و عشق آن حضرت او را به فریاد خواهد آورد و دوری اش را بر او سخت و ناگوار خواهد ساخت.
طبیعی است که هر چقدر این سنخیت بیشتر باشد محبت آن حضرت به انسان بیشتر خواهد شد و محبت انسان نیز به آن حضرت افزون تر خواهد گشت.
4. ارتباط با منتظران دیگر؛ منتظر امام زمان می داند که برنامه آن حضرت یک برنامه جهانی است و باید یاوران زیادی داشته باشد تا حرکتش پیروز شود. بنابراین به فکر گسترش یاران و منتظران آن حضرت خواهد افتاد و باارتباط با آنها به تقویت روحیات ایمانی خود و دیگران خواهد پرداخت تا بر اساس تعاونوا علی البرّ و التقوی به کمک مؤمنان منتظر دیگر خود را آماده ظهور حضرت بنماید.
5. دعا برای تسریع در ظهور امام زمان(ع)؛ منتظر واقعی هر لحظه انتظار محبوب را می کشد و از خدا می خواهد که هر چه زودتر او را برساند بنابراین دعای فراوان برای فرج آن حضرت از وظایف همیشگی منتظرآن حضرتش می باشد. دعای برای تسریع در فرج امام زمان مورد توصیه آن حضرت نیز می باشد.
در صورت عدم مشاهده عکس اینجا کلیک نمایید.
نوشته شده به وسیله ی نور الزهراء در تاریخ 91/1/19:: 12:59 عصر
سلام
امروز داشتم کتاب عصر ظهور را مطالعه می کردم
تصمیم گرفتم قسمت هایی از اون رو برای مطالعه شما درون وبلاگ نوراهلبیت قرار بدهم.
حتما این کتاب رو مطالعه کنید .خیلی زیباست.
آغاز ظهور آن بزرگوار از مشرق زمین خواهد بود :
" نقطه آغاز ظهور او از سوى مشرق است و چون آن هنگام فرا رسد ، سفیانى خروج کند . " ( 1 )
یعنى ، فراهم ساختن زمینه ظهور آن حضرت ، به دست نژاد سلمان فارسى است .
همانها که به دارندگان پرچم هاى سیاه معروفند و نهضت آنان به رهبرى مردى از قم برپا مىگردد :
" مردى از قم مردم را به حق دعوت کند .
گروهى گرد او جمع شوند که دلهاشان چون
قطعه هاى آهن استوار و پولادین
و در برابر تندبادها و طوفانها استوارند .
از نبرد ، خسته و افسرده نشده
و ترس و وحشت برایشان مفهومى ندارد .
همواره بر خدا توکل کنند
و فرجام نیکو از آن تقوا پیشگان است . " ( 2 )
آنان پس از قیام و نهضتشان ، از دشمنان ( ابرقدرتها ) مى خواهند که در امورشان دخالت نکنند ولى نمىپذیرند :
" حق را مى جویند ،
اما به آنان سپرده نمىشود ،
بار دیگر خواستار آن شوند ،
اما راه به جائى نبرند ،
با مشاهده این وضع سلاح بر دوش گرفته ،
و به مبارزه روى آورند .
آنگاه حقوقشان را به رسمیت شناسند ،
اما این بار ، آنها نپذیرند ،
تا دست به قیام زنند .
و پرچم نهضت را رها نکنند تا به دست
صاحب شما ( یعنى حضرت مهدى ( علیه السلام ) ) بسپارند .
کشته هاى آنان شهیدند ( 3) . "
به گفته روایات دو شخصیت موعودبه نامهاى
خراسانى که فقیه یا رهبر سیاسى است
و شعیب بن صالح ، جوانى گندم گون ، با ریش کم پشت از اهالى رى ، که فرمانده نظامى است
ظهور مىکنند و پرچم خود را به امام ( علیه السلام ) تسلیم
و در حرکت ظهور حضرت ، با سپاه او مشارکت کرده
و شعیب بن صالح به فرماندهى کل نیروهاى حضرت منسوب مىشود .
( 1 ) المعجم : 5 / 235 .
( 2 ) بحار : 60 / 216 .
( 3) المعجم : 3 / 269 .
منبع:
عصر ظهور (فارسی) - الشیخ علی الکورانی العاملی - ص 26 - 27