سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اعتقادات ادیان مختلف در مورد موعود*1

اعتقادات ادیان مختلف در مورد موعود

1. در کتاب معروف زند، آمده است:« پس از پیروزی ایزدان و برانداختن تبار اهریمنان، عالم کیهان به سعادت اصلی خود رسیده، آدمیان بر تخت نیک بختی خواهند نشست». 

2. در کتاب جاماسب نامه از زرتشت نقل می کند:« مردی بیرون آید از زمین تازیان... مردی بزرگ سر و بزرگ تن و بزرگ ساق و بر آیین نیای خویش و با سپاه بسیار، روی به ایران نهد و آبادانی کند و زمین را پر از داد کند»1.

زرتشتیان، منتظر سه موعود هستند که هر یک از آنان به فاصله هزار سال از دیگری، ظهور خواهند کرد(هوشیدَر، هوشیدِر ماه، سوشیانس).

از نظر اینان:« در آخرین هزاره از عمر جهان، از خاندان بهروز خداپرست و پرهیزکار، آخرین آفریده اهورامزدا،متولّد می شود. در سی سالگی امانت رسالت به وی واگذار شده و به واسطه نشانه متوقف شده خورشید در وسط آسمان،ظهور او به عالمیان بشارت داده خواهد شد. از ظهور وی، اهریمن و دیو دروغ، نیست و نابود گردد.

یاران آن موعود – که از جاودانان هستند – قیام می کنند و همراه وی خواهند بود تا مردگان برخیزند و جهان معنوی روی نماید»2.   

3. در آیین بودا اندیشه منجی موعود، با مفهوم میتریه (مهربان) تبیین شده است. بوداییان او را آخرین بودا از بودایان زمینی می دانند که هنوز نیامده است؛ اما خواهد آمد تا همه انسان ها را نجات دهد. در بعضی از کتاب ها آمده است:

« پنج هزار سال پس از آخرین بودا، آفتاب آموزه های بودایی افول می کند...[پس] یک راهنما خواهد بود. او برای مردم رفاه و بهروزی می آورد. آن گاه که  چنین فضایی بهشت گون فراهم آمد، میتریه از آسمان نزول می کند ؛ بودایی خویش را به کمال می رساند و درمه را به فرهیختگان می آموزد»3.    

4. یهودیان در انتظار طولانی، باور به آمدن مصلح (مسیحا یا ماشیح) دارند. به نظر آنان روزی «مسیحا» خواهد آمد و سرزمین بنی اسرائیل (ارض موعود) را به آبادانی خواهد کشاند 4.

5. مسیحیان معتقدند: سرانجام روزی خواهد آمد که عیسی مسیح، بار دیگر بازگشته، جهان را به سعادت خواهد رساند و مسیحیان را نجات خواهد داد . در کتاب مقدّس از آمدن مسیح، با عنوان «تحقّق ملکوت خدا» یاد شده است.

در انجیل متی می گوید: « چون فرزندان انسان در جلال خود خواهد آمد؛ با جمیع ملائکه مقدسه بر کرسی بزرگ خود قرار خواهد گرفت. همه قبایل نزد وی جمع خواهند شد و آنها را از همدیگر جدا خواهد کرد؛ چنان که شبانی میش ها را از بزها جدا می کند 5...».

در انجیل لوقا آمده است: « پس باید که بسته باشد کمرهای شما و افروخته باشد چراغ های شما و مانند آن کسانی باشید که آقای خود را انتظار می کشند ؛ کی از عروس باز آید که چون آید و در زند، دفعتاً در گشاید.

خوشا به حال آن نوکران که چون آقا آید، آنها را بیدار یابد و من با شما می گویم: به درستی کمر خود را بسته، آنها را نشانید و نزدشان آمده، آنان را خدمت خواهد کرد»6.

6. در کتاب باسک – یکی از کتاب های هندویان – آمده است: « دور دنیا تمام شود به پادشاه عدلی که در آخرالزمان که پیشوای ملائکه و پریان و آدمیان باشد و حق و راستی با او باشد و آنچه در دریا و زمین ها و کوه ها، پنهان باشد، همه را به دست آورد و از آسمان ها و زمین آنچه باشد، خبر دهد و از او بزرگتر کسی به دنیا نیاید»7.

7. «شاکمونی» - پیغمبر هندویان – در کتاب مذهبی خود می گوید: پادشاهی دولت دنیا به فرزند سیّد خلایق دو جهان « کشن» بزرگوار تمام شود و او کسی باشد که بر کوه های مشرق و مغرب حکم براند و بر ابرها شود و دین خدا، یک دین شود و دین خدا زنده گردد»8.

 

 

1.

2.      1. حکومت جهانی مهدی(عج)، ص53.

3.      2. فصلنامه انتظار، ش15،ص163.

4.      3. همان، ص 158.

5.      4. کتاب مقدس( ترجمه فاضل خان همدانی)، کتاب دانیال، فصل12، بندهای1-3.

6.      5. متی، باب 25، بندهای31-33.

7.      6. لوقا، باب 12، بندهای 35-37.

8.      7. حکومت جهانی مهدی(عج)، ص54؛ بشارات عهدین، ص246.

9.     8.  مصلح جهانی و مهدی موعود، ص 60.



کلمات کلیدی :

فوتوریسم ( آینده گرایی)

 

فوتوریسم ( آینده گرایی)

توجّه ویژه به آیده و چشمداشت تغییر و تحوّلی ژرف در آتیه، با تعابیر و اصطلاحات مختلفی – چون

فوتوریسم و فلسفه تاریخ – تبیین شده است.

«فوتوریسم» (Futurism  ) ؛ یعنی، اعتقاد به دوره آخر الزمان و انتظار ظهور منجی غیبی و

مصلح جهانی و بزرگ... .

فوتوریسم عقیده ای است که در کیش های آسمانی: زوراستر یانسیم (مذهب زرتشت)، جودائیسم (مذهب یهود) و سه مذهب عمده مسیحیت (کاتولیک، پروتستان و ارتودکس) و به طمر کلی در میان مدعیان نبوّت، به مثابه یک اصل مسلّم قبول شده و همگی بالاتفاق، بشارت ظهور همچو مصلحی را داده اند.

در این راستا دو مذهب عمده اسلام – تشیّع و تسنّن – هم در ظهور یک « مهدی» در دوران واپسین زمان اتفاق نظر دارند1.   

بر این اساس فوتوریسم، یکی از مسائلی است که در بحث های تئولوژیک تمام مذاهب آسمانی، درباره آن گفت و گو شده است.

«دارمستتر» طی کنفرانسی می گوید: «می دانید که محمد [ص] چگونه شریعت خود را بنیان نهاد؟ وقتی او ظهورکرد، در عربستان علاوه بر شرک ملی باستانی، سه دیانت بیگانه موجود بود (آئین یهود، دیانت عیسوی و کیش زرتشت)... .

نکته مشترکی که در این سه دیانت یافت می شد، عبارت بود از: اعتقاد به یک وجود فوق الطبیعة که بایستی درآخرالزمان ظهور کند و نظم و عدالت را به جهان باز آرد و مقدمه خلود و سعادت دائم انسان را فراهم سازد...»3.

بشاراتی که در این باره در کتاب های آسمانی وقدس و کتب مدعیان بوت وارد شده، بی شمار است ؛ از جمله:

زبور، زند، حکی، صفیناه، اشعیاء، شاکمونی(هندو)، انجیل متی، دید و پاتیکل(هند)، جاماسب، انجیل یوحنا،دانیال و... .


1.      1. ر.ک: سید هادی سیدهادی خسرو شاهی، مصلح جهانی و مهدی موعود از دیدگاه اهل سنّت،( انتشارات اطلاعات، تهران:1374، جلد دوم)، ص55.



کلمات کلیدی :

نام های موعود در بعضی از کتاب های ادیان و ملل مختلف چنین است:

 

نام های موعود در بعضی از کتاب های ادیان و ملل مختلف چنین است:

1.«صاحب»، در صحف ابراهیم؛

2.«قائم»، در زبور سیزدهم؛

3.« قید مو»، در تورات به لغت ترکوم؛

4.«ماشیح»، (مهدی بزرگ)، در تورات عبرانی؛

5.« مهمید آخر»، در انجیل؛

6.«سروش ایزد»، در زمزم زرتشت؛

7.«بهرام»، در ابستاق زند و پازند؛

8.«بنده یزدان»، در زندو پازند؛

9.« لند بطاوا»، در هزارنامه هندیان؛

10.«خوراند»، در جاویدان؛

11.«خجسته»( احمد)،در کندرال فرنگیان؛

12.«خسرو»، در کتاب مجوس؛

13.«پرویز»، در کتاب برزین آذر فارسیاب؛

14.«فردوس اکبر»، در کتاب قبروس رومیان؛

15.« کلمة الحق»، در صحیفه آسمانی؛

16.«صمصام الاکبر»، در کتاب کندرال؛

17.«بقیة الله»، در کتاب دوهر؛

18.«قاطع»، در کتاب قنطره؛

19.«سوشیانس»،در کتاب زند و هومن یس(زرتشتیان)؛

20.«منصور»، در کتاب دیدبرامه؛

21.«ایستاده»(قائم)، در کتاب شاکمونی؛

22.«ویشنو»، در کتاب ریگ ودا؛

23.«فرخنده»(محمد)، در کتاب وشن جوک؛

24.« راهنما»( هادی و مهدی)، در کتاب پاتیکل؛

25.« پسر انسان»، در عهد جدید( اناجیل)و ... 1.

البته اعتقاد به وجود «منجی موعود» ( مهدویت) یک عقیده اصیل اسلامی است که ریشه قرآنی دارد و

احادیث متواتری – به ویژه در منابع معتبر روایی شیعه – درباره آن وارد شده است.

به عبارت دقیق تر این باورداشت در بین اسلام و مذهب شیعه، ملموس تر، یقینی ترو روشن تر است و

یکی از ارکان مهم اعتقادی آن به شمار می رود. با این حال این حقیقت معهود و اندیشه اصیل، ریشه در

کهنترین آموزه های آسمانی و فرهنگ های بشری دارد.

1

1.       1. ر.ک: اسدالله هاشمی شهیدی، ظهور حضرت مهدی( از دیدگاه اسلام و مذاهب جهان)، (انتشارات میجد جمکران:1380،ج اول)، ص 46و47. 

 



کلمات کلیدی :

منجی گرایی در میان ادیان و ملل

منجی گرایی در میان ادیان و ملل

مصلح جهانی

پرسش2. ایا اعتقاد به وجود مصلح جهانی، مخصوص مسلمانان است یا اینکه ادیا دیگر نیز به آن اعتقاد دارند؟

بر اساس مطالعات و بررسی های صورت  گرفته در متون دینی مذاهب مختلف و باورها و اعتقادات اقوام وملل جهان، اعتقاد به ظهور« منجی و مصلح جهانی » و باور داشت آینده ای روشن و مطلوب، عقیده ای عمومی و فراگیر است و اختصاص به یک یا دو مذهب ندارد.

تمامی ادیان ابراهیمی و بیشتر مذاهب موجود، معتقد و منتظر آمدن « نجات دهنده ای » در واپسین دوره از تاریخ هستند که در آن عصر طلایی، جامعه جهانی، آکنده از صلح و صفا، معنویت و نورانیت و قسط وعدالت خواهد بود.

کاستی ها و دشواری ها، زدوده شده و رذایل و ناراستی ها از بین خواهد رفت.

انسان ها به مراحل بالای کمال و تعالی معنوی و مادی دست یافته، از نعمت و برکات بی شمار بهره مند خواهند شد.

مسئله عقیده به ظهور یک رهبر الهی و آمدن نجات دهنده ای در آخر الزمان، به قدری اصیل و ریشه دار است که در اعماق دل ملّت ها و پیروان همه ادیان الهی و تمام اقوام و ملل جهان جا گرفته است تا جایی که در طول تاریخ بشریت، انسان ها در فراز و نشیب های زندگی، با یادآوری ظهور چنین رهبر مقتدری،پیوسته خود را از یأس و اامیدی دور کرده ودر انتظار ظهور« مصلح موعود جهانی » در پایان جهان،لحظه شماری می کنند.



کلمات کلیدی :

خاستگاه و منشأ اصلی انتظار ظهور« مصلح و نجات دهنده بزرگ» چیست؟*3

 

خاستگاه و ضرورت مباحث مهدویت

خاستگاه مهدویت

پرسش 1. خاستگاه و منشأ اصلی انتظار ظهور« مصلح و نجات دهنده بزرگ» چیست؟

منشأ و خاستگاه انتظار ظهور « نجات دهنده بزرگ» را می توان در گزینه های زیر تحلیل و تبیین کرد:

هفت. قانون انتظار عمومی

در نهاد انسان ها، همواره عشق به نیکی، زیبایی و آگاهی نهفته است. بتور به ظهور مصلح جهانی، جزئی از این عشق و زیباخواهی است. در واقع ظهور امام مهدی(عج)، بروز کامل این فضایل و خوبی ها است و این مطلوب و خواست همه انسان های بصیر وپاک سرشت و نقطه اوج ای علاقه و عشق ورزی است. چگونه ممکن است عشق به تکامل همه جانبه در درون جان انسان باشد و چنان انتظاری نداشته باشد! مگر تحقق رشد و کمال نهایی جامعه انسانی بدون آن امکان پذیر است؟!

احساسات و دستگاه های وجودی انسان، نمی تواند هماهنگ با مجموعه عالم هستی نباشد؛ زیرا همه جها هستی یک واحد بهم پیوسته است و وجود او نمی تواند از بقیه جهان، جدا باشد. از این بهم پیوستگی به خوبی می توانیم نتیجه بگیریم که اگر انسان انتظار مصلح بزرگ را می کشند که جهان را آکنده از صلح و عدالت و نیکی می کند؛ دلیل بر آن است که چنان نقطه اوجی در تکامل جامعه انسانی امکان پذیر و عملی است که عشق و انتظار آن در درون جان ما است.

عمومیت این اعتقاد در همه مذاهب،نشانه دیگری بر اصالت و واقعیت آن است.7

 

هشت. اتفاق ادیان و مصلحان بشری

تمام ادیان آسمانی به پیروان خود، عصر درخشان و سعادت عمومی، آینده مشعشع و صلح جهانی و دوران پر خیر و برکت را نوید داده اند که در آن، نگرانی ها، دلهره ها و هراس ها مرتفع شود و به یمن ظهور شخصی بزرگ و مردی خدایی – که به تأییدات الهی مؤیّد است – در روی زمین منطقه و شهر و دهستان و دهی باقی نماند؛ مگر آنکه در آن بانگ دلنواز توحید بلند شود و روشنایی یکتا پرستی، تاریکی شرک را زایل سازد و علم و عدل و راستی و امانت، چهره جهان آرای خود را بنمایانند و همه جا را منوّر سازند. این موعود عزیز بر حسب استوارترین و صحیح مصادر اسلامی، خلیفه دوازدهم حضرت محمّد (صلی الله علیه وآله) و دوازدهمین رهبر و امام بعد از آن حضرت است. القاب مشهورشدر بین مسلمین، مهدی،قائم، منتظر، صاحب الامر، صاحب الزمان و بقیة الله است. در زبان های دیگر، مسیحا، گرزاسبه، وشینوف ارتود، مهمید و ... خوانده شده است8.

پس می توان گفت: تقریباً همه کسانی که در این زمینه مطالعه دارند، متّفق اند که تمام اقوام جهان، در انتظار یک رهبر بزرگ انقلابی به سر می برند که هر کدام او را به نامی می نامند؛ ولی همگی در اوصاف کلی و اصول برنامه های انقلابی او اتفاق دارند.

 

نه. ابتنای بر قرآن و حدیث

اصل مهدویت، مبتنی بر آیات متعددی از قرآن است که دلالت بر پیروزی و فلاح و غلبه سپاه خدا دارند. این آیات علاوه بر آنکه بر استقرار دین خدا در سراسر زمین و آینده درخشان عالم دلالت دارند، بر حسب معتبرترین مدارکو تفاسیر و احادیث، به تحوّل بی سابقه و بی نظیر و انقلابی که به رهبری و قیام حضرت مهدی انجام خواهد گرفت، تفسیر شده است.

آیاتی مانند:

« فَاِنَّ حِزبَ اللهِ هُمُ الغالِبُونَ »

« إِّنَّهُم لَهُمُ المَنصُورُونَ »10 ؛

« وَیُریدُ اللهُ اَن یُحِقَّ الحَقَّ بِکَلِماتِهِ ....»11؛

« لِیُظهِرَهُ عَلُی الدِّینِ کُلِّهِ »12؛ 

« نُریدُ اَن نَمُنَّ عَلَی الُّذینَ استُضعِفُوا فِی الاَرضِ »13؛

و ... .

علاوه بر آیات قرآن، مهدویت و تمامی فروع و جزئیات آن مبتنی بر احادیث معتبر و متواتر است؛ زیرا کتاب های حدیث و صحاح و مسانید و اصول سنت و شیعه در این زمینه، از حد احصا و شمارش خارج است. بر این اساس نیز« اصل مهدویت» مورد اتفاق مسلمانان و اجماع شیعه و سنّی است. 

 

 

1.      رحیم کارگر، آینده جهان ، صص 58-60.

2.      انبیا(21)، آیه 105.

3.      تفسیر تبیان، ج7، ص252.

4.      رحیم کارگر، مقاله « جهانی شدن و حکومت جهانی حضرت مهدی»، فصلنامه انتظار،ش6،ص145.

5.      ذاریات(51)،آیه 56.

6.      رحیم کارگر، جستارهایی در مهدویت ،صص42- 48.

7.      ر.ک: ناصر مکارم شیرازی، حکومت جهانی مهدی، صص15-35 وص97.

8.      ر.ک: لطف الله صافی گلپایگانی، امامت و مهدویت، ج2، ص135-144.

9.      مائده (5)، آیه 56.

10. صافات (37)، آیه 172.

11. انفال (8)، آیه7.

12. فتح (48)، آیه 28.

13. قصص (28)، آیه 5.



کلمات کلیدی :
<      1   2   3   4   5      >
زیارتنامه حضرت زهرا سلام الله علیها جهت دریافت کد کلیک کنید